TARTUFFE

★★★★★☆

Molieres mageløse komedie TARTUFFE får noget nær den
perfekte forløsning på Grønnegårds Teatret. Ikke een
af komediens mange roller spilles dårligt, og Thomas
Bendixen har fundet den helt rigtige elegante stil til
denne Grønnegårds-TARTUFFE, der må betegnes som hans hidtil bedste iscenesættelse.

Lars Mikkelsen er naturligvis eminent som den
hykleriske hovedperson, men udleverer ham nok også
lige rigeligt til morskaben, og den kompleksitet man
husker fra Jørgen Reenbergs uforglemmelige udgave på
Betty Nansen Teatret for over 20 år siden finder man
trods alt ikke her.

Karen-Lise Mynster giver et majestætisk portræt af
den kurtiserede hustru, men man bør ikke undervurdere
Henrik Koefoeds indsats som hendes skvattede mand, den
ulideligt tillidsfulde Orgon.

Helle Dolleris har sjældent være bedre end som den bramfri tjenestepige Dorine, og også Maria Stenz yder sit ypperste som hvas bedstemor. En række af dansk teaters nye unge
navne gør sig desuden fordelagtigt bemærket denne
velsignede sommeraften – blandt dem Joachim
Fjelstrup. Christopher Læssø og Thue Ersted
Rasmussen.

Steffen Aarfings enkle og effektive scenografi og
Marie I Dalis grandiøse kostumer bør ligeledes nævnes
ligesom Jesper Kjærs oversættelse og Thomas Bendixens
tekstbearbejdelse sidder lige i øjet. TARTUFFE a la
Grønnegårds Teatret hører muligvis ikke til de mest
dybsindige Moliere-opsætninger, men afgjort blandt de
mere underholdende.