TIGER LILIES PERFORM HAMLET

★★☆☆☆☆

På Republique følger man den kunstneriske succes med THE BOLLYWOOD TRIP op med en særegen Hamlet-opsætning, der forsøger at kombinere Tiger Lilies’ musik med William Shakespeares Hamlet. Det er man ikke sluppet godt fra. Den dygtige teatermand Martin Tulinius sidder ellers i instruktørstolen, men magien vil ikke rigtig indfinde sig
på scenen.

Morten Burian har ellers tilløb til en god Hamlet og Nanna Finding Koppel viser enkelte rørende udtryk som Ofelia, men de afbrydes konstant af den type monotone og deprimerende Tom Waits-inspirerede sange, der siden "Black Rider" har hjemsøgt et utal af danske musikforestillinger. "Drowning, Drowning, Drowning" lyder det i een uendelighed i Ofelias dødsscene, men det er altså sprogligt en uhyre ringe erstatning for Shakespeares ord.

Hvor dygtigt den i forestillingen anvendte musik- og sangstil end bliver udført, så ender begge med at irritere, fordi vi hellere vil nyde Shakespeares dialoger. Dog ikke dem mellem kongen og dronningen, for ligeså ubegribelig som Zlatko Burics replikbehandling fremstår, ligeså ufattelig forekomme castingen af en høj kold svensk skuespillerinde som hans viv, Hamlets mor. Selv Morten Christensen, der ellers gjorde det så godt i Republiques bemærkelsesværdige "Othello", synes i denne forestilling på herrens mark.

Men hvad skal de næsten stille op med denne tegneserie-udgave af Hamlet? Er der tilløb til ægte følelser fremfor klichetyngede tableuer, bliver de punkteret af Tiger Lilies, der har fået alt for dominerende en rolle i forhold til teksten – hvis det altså er teater, man vil lave?

Forestillingen varede iøvrigt på premiereaftenen ca. en halv time længere end annonceret på Republiques egen hjemmeside, dvs to timer og tre kvarter inkl. pause. Det havde den bestemt ikke behøvet.