SEPTEMBER 5

★★★★☆☆


Det er efterhånden 20 år siden, at Steven Spielbergs “München” (“Munich”) havde verdenspremiere. Filmen opnåede fem Oscar-nomineringer for bedste film, bedste instruktør, bedste manuskript (efter andet forlæg), bedste klipning og bedste underlægningsmusik, og fokuserede på Israels statsstøttede mission om at henrette de fem palestinensiske terrorister, der var ansvarlige for mordene på 11 israelske sportsfolk ved OL i 1972.

20 år senere må Instruktøren Tim Fehlbaum og hans medforfattere Moritz Binder og Alex David tage til takke med en enkel nominering for bedste original manuskript for SEPTEMBER 5, der sætter terrorhandlingerne og de efterfølgende henrettelser i et noget andet lys.

Denne gang fokuseres på det tv-hold, der som de første får til opgave at rapportere om sportslige resultater fra den olympiske by og direkte til den amerikanske tv-kanal ABC. Deres opgaver ændrer sig dog radikalt, da 11 israelske atleter tages som gidsler, og dermed også deres ansvar.

Tim Fehlbaum skildrer på mesterlig vis den dramatiske udvikling, og får intense velstrukturerede præstationer ud af dygtige og lidt underkendte karakterskuespillere som Peter Sarsgaard (“Memory”), John Magaro (“Past Lives”), Ben Chaplin (“Resten af dagen”), Leonie Benesch (“Lærerværelset”) og Zinedine Soualem (“Når katten er ude…”).

Filmens manuskript fanger historiens kompleksitet, men stjernen er filmklipperen Hansjörg Weißbrich, der synes at have et forbilledligt overblik over et gigantisk materiale, som han bruger opfindsomt og dynamisk. Ingen på denne produktion havde fortjent en Oscar-nominering mere end ham.

SEPTEMBER 5 fremstår ikke blot elementært spændende, men er også relevant i debatten om mediernes ansvar og integritet.