SANGEN OM ODA OG ANTON

★★★★☆☆

Poesiens dag viste sig at være den helt rigtige dag at besøge Teatret Gruppe 38.


Gruppen begyndte som omrejsende teatergruppe i 1972. For nogle år siden rykkede den fra Mejlgade i det aarhusianske latinerkvarter til de nye lokaler i Irma Pedersens Gade – med både havneudsigt og adgang til diverse former for Street Food som frynsegoder.

Med Bodil Alling som kunstnerisk leder har teatret holdt et højt kvalitetsniveau i årtier, og SANGEN OM ODA OG ANTON, der for nyligt gæstespillede på Teater V i København, bekræfter heldigvis dette indtryk.

Lars Danmark, der for nyligt kunne opleves i en markant birolle i sit eget skuespil “Ophav”, har skrevet et fint og følsomt manuskript om den unge Anton, der til sit allerførste Kratbal forelsker sig i den danseivrige Oda, som ikke er som andre kvinder.

De bliver gift, og vi følger dem gennem livets glæder og sorger. Samtidig bliver vi klogere på livsvilkår og kønsroller i sidste halvdel af forrige århundrede.

Lars Danmark yder selv en lavmælt indsats som Anton, der ikke altid forstår Oda umiddelbart, men som aldrig synes usikker på sin kærlighed til hende. Ene Øster Bendtsen har både poesi og råstyrke i sit portræt af Oda, der stiller krav til sin hverdag og sit samvær med en mand.

Den fintmærkende iscenesætter Rasmus Ask finder ind til det sarte og skrøbelige i sindene på sine to skuespillere, hvilket resulterer i et af teatersæsonens smukkeste samspil.

Johannes Smeds melodiøse underlægningsmusik støtter på diskret vis uden et sekund at stjæle opmærksomheden. Via Claus Helbos træstole-scenografi i miniatureformat kigger vi ind hos to af samfundets små eksistenser, der ikke desto mindre kommer til at have stor indflydelse på andre menneskers liv.

SANGEN OM ODA OG ANTON fremstår således som en lille teaterperle af den ægte slags og endnu en fjer i hatten på den visionære Bodil Alling og hendes dygtige personale.

(Michael Søby)