RØVERNE

★★★★☆☆


I øjeblikket kan man på teaterscener i København opleve to såkaldte afgangsforestillinger fra skuespillerskolerne i Aarhus og København.

Aarhus-forestillingen “Øde lagt” synes i lidt for høj grad at være blevet til regi-teater, hvor de medvirkende tilsyneladende har været underlagt en iscenesættelse, der ikke i tilstrækkelig grad levner plads de medvirkendes individuelle forcer.

Men på Aveny-T formår Emil Rostrup både at komme med et flabet og ganske originalt bud på teksten, men glemmer aldrig, at skuespillerne i en afgangsforestilling naturligvis skal have plads til at udfolde sig. Det får de heldigvis også i Friedrich Schillers RØVERNE, som nogen måske husker fra opsætninger på Gladsaxe Teater (1985) og Aalborg Teater (2013)

Schiller skrev stykket i 1781 som 22-årig, og teksten omhandler da også en gruppe unge idealister, der vælger at blive røvere for på den måde at gøre oprør mod magthaverne (i dette tilfælde adlen). Det er med andre ord et godt valg som udgangspunkt for en afgangsforestilling, fordi RØVERNE både giver mulighed for at vise tekniske færdigheder indenfor det klassiske repertoire, men også ungdommelig dynamik samt en forfriskende uortodoks spillestil, som man fristes til at kalde moderne.

Emil Rostrup betoner ligefrem det infantile i brødrene Franz og Karls relation ved at lade forestillingen udspille sig på en legeplads. De medvirkende kan ved hjælp af skilte hele tiden bytte roller, men nogle farverige parykker hjælper os alligevel med at skelne mellem skuespillerne.

Men den overvejende komiske tilgang til stoffet, bliver et problem efter pausen, hvor man savner bare noget af den tyngde, der huskes fra originalværket. Men selvom forestillingen som helhed ikke fuldstændig kommer i mål på grund af nogle umodne valg undervejs, så bør forestillingen ses, forbi man kan se talent i stort set hele holdet. Ikke nødvendigvis sammen – men indenfor mange forskellige teatertyper.

Det er i sandhed en af fordelene ved det nye hold, at talenterne går i så mange forskellige retninger, at man gør sig håb om, at der nok skal blive job til alle.

Får man mod på at se mere ungt talent, så skal Odense Teaters skuespillerskoles afgangshold spille “De tre musketerer” på Folketeatret 12-14/6.

(Michael Søby)