Copenhagen Opera Festival emmer af initiativ og dristighed i år. Sidste weekend gjaldt det et internationalt samarbejde i forbindelse med Susanne Bier-operaen “Brødre”, og i denne uge har Helsingør Kammeropera stået i spidsen for en knap 4 timer lang – og dog reduceret – udgave af “Nibelungens Ring” – på Aveny-T.
Rent dramatisk er RINGEN – PÅ EN AFTEN en vellykket bearbejdelse, hvor historien fremstår så klart som det næsten kan lade sig gøre, når vi nu har med Wagner-opera at gøre. Rent musikalsk betyder det desværre, at store dele af den symfoniske musik er udeladt og det virker naturligvis som et tab.
Men det velspillende ensemble med kapelmester og pianist Leif Greiben i front sejrer stort, og de får mere end kapabel støtte af en række fremragende solister.
Jens Søndergaard bekræfter atter, at han også udenfor Operaren er en stjerne med både et flot ydre og en mandig røst som Wotan/Gunther. Den unge tenor Anders Kampmann får sig et betragteligt gennembrud som Siegmund/Siegfried, og hans flotte tyske udtale værdsættes ekstra denne aften, hvor værket præsenteres uden over- eller undertekster.
Markante biroller får vi af Morten Staugaard (Fafner/Hunding) og ikke mindst aftenens beundringsværdige iscenesætter Stig Fogh Andersen i en ny glansrolle som Mime. Af kvinderne fortjener især Philippa Cold ros, mens Randi Gislason imponerer mere end hun bevæger som henholdsvis Brünnhilde, Erda og Flosshilde.
Sara Vilslevs sparsomme scenografi udnyttes maksimalt med hjælp fra Viktor Holm Lauridsens lysdesign, og selvom hverken temperaturerne eller benpladsen var optimalt på Aveny-T denne aften, forekom RINGEN – PÅ EN AFTEN som et overvældende vellykket arrangement.
(Michael Søby)