Billedhuggeren Frantz V. Hansens udsøgte træskærerarbejder på bagvægen i Lyngby Rådhus’ byrådssal afspejler kommunens udvikling og danner en visuel betagende baggrund for Teatergrads ambitiøse og vellykkede forestilling om magtelitens vej til toppen.
Med udgangspunkt i Jens Albinus’ version af William Shakespeares blodige kongedrama “Richard III” dissekerer Christine Worre Kann og Malou Takibo magtens anatomi på herlig ligefrem og let humoristisk vis, så alle kan få udbytte af forestillingen.
Christine Worre Kann er en af de skuespillere, der har fået mere gennemslagskraft med tiden og hendes sangstemme har også fået en varme og en fylde, der gør at hun også sangligt på toppen i Marie Louise von Bülows relevante og stemningsmættede sange.
Malou Takibo er også på få år blevet en vigtig del af Teatergrads ensemble, og i RICHARD III – RIGET, MAGTEN, ÆREN aner vi for alvor talentets omfang – både som skuespiller og sanger.
Iscenesætter Pelle Nordhøj Kann forener på forbilledlig vis informationer om et lille udvalg af de 396 personer, der tilsammen udgør den danske magtelite, med Marie Louise von Bülows slagkraftige sange, og giver samtidig forestillingen et historisk perspekt gennem Rolf Hansens storslåede portræt af Richard III.
I starten er denne Richard indsmigrende, men gradvist aner vi snuheden og senere grusomheden i hans personlighed, men så er det for sent. I de afsluttende scener får Rolf Hansen for alvor vist sin stemmekraft såvel som sin dramatiske styrke, og spørgsmålet er, om han nogensinde har været bedre?
Teatergrad får med RICHARD III – RIGET, MAGTEN, ÆREN for alvor spillet med musklerne og vist, hvorfor de allerede sidste år blev kåret som årets teater. Hvis ikke det snart resulterer i flere støttekroner til dette ukuelige omrejsende familieteater, så er der ingen rimelighed til.
RICHARD III – RIGET, MAGTEN, ÆREN er i øvrigt velegnet som skoleforestilling, men også en oplagt mulighed for vor tids magtelite til lidt moralsk selvransagelse.
(Michael Søby)