REVYEN I HELSINGØR 2023

★★★★☆☆


I Helsingør eksperimenterer man med revyformatet. Heller ikke i år lykkedes alt, men viljen til udvikle revygenren gør det altid spændende at gæste Industriforeningens smukke Teatersal, der i de senere år har dannet rammen om den nordsjællandske revy.

Forinden forkæles vi med en udsøgt 2-retters menu, der kan måle sig med de bedste serveringer i RevyDanmark. At den tilkøbte dessert først ankom, da 2. akt skulle til at begynde og kaffen næsten var blevet kold, bør tilgives på premiereaftenen, da det sympatiske unge personale lige skal have en chance for at justere deres rutiner.

En bevidst anti-start efterfulgt af et veloplagt åbningsnummer og så er vi i gang. De fire medvirkende præsenteres på herlig uforskammet vi: William Halken må finde sig i blot at blive kaldt søn af en stor skuespiller (Kristian Halken), men han forstår at bruge sin krop med humor på scenen, og kan både synge, danse, skrive tekster og spille på trompet.

Også Mette Ladekarl bidrager til revyens ungdommeligeudtryk, og stepper sig kækt igennem et par reklameindslag. Man tror ikke på introen om, at hun har kastet sig over revyen, fordi hun er blevet for gammel til musicalgenren, for hendes stemmes register indikerer tværtimod, at hun stadig kunne gøre gavn i både musicals og operetter.


Instruktøren Jakob Fauerby trækker store veksler på sin erfaring fra den sidste Dragsholmrevy, men de enkelte komponenter har svært ved at samle sig. Der er simpelthen for mange numre, der vil for meget.

Men efter pausen går det heldigvis bedre, selvom rækkefølgen på revyens numre ikke synes at være hans force. Men heldigvis kommer to 40-års jubilarer ham til undsætning.

Dan Schlosser, hvis smukke stemme har indbragt ham flere priser i de senere år for diverse lydbøger, er på flere måder en gevinst for revyen og får lov til at brillere som en ualmindelig arrig modstander af el-biler.

Også Le Münster-Swendsen får lov til at shine som hævngerrig sexfikseret influencer, men hun er allerbedst, når hun synger en stilfærdig vise om “Elefanten i rummet”. Den nænsomme tekst er af Leif Maibom til delikat musik af Nicolai Majland – aftenens udmærkede pianist.

REVYEN I HELSINGØR 2023 kommer således også i år sikkert i mål. Forestillingens 1. akt domineres primært af de to unge talenter, men i anden akt træder Dan Schlosser og Le Münster-Swendsen for alvor i karakter som performere, og det er ikke mindst deres skyld, at REVYEN I HELSINGØR også i år er mindst et besøg værd.

(Michael Søby)