REBOUND

★★★★★☆


Mungo Park og danskdansk er gået sammen om en forestilling om fænomenet REBOUND. Det kan både betyde en periode efter et forhold, hvor man prøver at komme til hægterne igen, men kan også henvise til nogle konkrete personer, som man dater i håb om at genfinde det tabte.

Det gik egentlig ret godt for Imani. Fast forhold, fast ejendom og fastansat. Men da hendes æggereserve viser sig at være tæt på nul, får hun pludselig meget travlt med at blive gravid. Men den ide er hendes kæreste faktisk ikke så vild med, så pludselig står Imani tilbage som single, mens æggeuret er ved at løbe ud.

Hun stordater på flere fronter og selv en enlig far i Netto skal ikke vide sig for sikker, for Imani har travlt. Men er hun færdig med sin ex – og er han færdig med hende? I et sårbart øjeblik overvejer hun at finde en sæddoner i udlandet, men er den løsning tilstrækkelig gennemtænkt?

Saynab Farah Dahir får sig en fornem debut som dramatiker, og opnår en nærmest fuldendt balance mellem det komiske og det følsomme – uden på noget tidspunkt at svigte karakteren Imani.

Iscenesætter Sandra Yi Sencindiver formår at folde teksten ud i Mungo Parks foyer, så rummet opleves som nyt, og så både balloner, store puder og kakaomælk giver mening i Sir Grand Lears (Lea Burrows) scenografi såvel som i Imanis univers.

Både dramatikeren og iscenesætteren er velsignet med en skuespiller, der tydeligvis har forstået at gribe de chancer og muligheder, der findes i dette stof, og Marie-Lydie Melono Nokouda er intet mindre end forrygende som desperado-dateren Imani. Ligeså patetisk morsom hun kan fremstå i sin selvmedlidenhed ligeså rørende kan hun være et splitsekund senere, når vi mærker den ægte smerte titte frem.

Marie-Lydie Melono Nokouda er også mesterlig til at interagere med publikum, og finder i samarbejde med iscenesætteren en form, der aldrig virker som overgreb, men snarere som en fælles leg. Selv når det uventede sker i rummet, formår Marie-Lydie Melono Nokouda nærmest øjeblikkeligt at få vendt situationen til en naturlig del af historien.

Trods en hektisk start og det faktum, at hun også godt kan være en prøvelse for sine omgivelser, ender vi med at knuselske denne Imani, for Marie-Lydie Melono Nokouda giver hende nærvær og med tiden også styrke. For det drejer sig jo heldigvis ikke bare om at finde en mand, men om at blive et helt menneske, og det føler vi os overbevist om, at selv en periodisk kugleskør kvinde som Imani nok skal lykkes med.

(Michael Søby)