Erik Poppe hører blandt Norges mest anerkendte filminstruktører. Han indledte karrieren med en anmelderrost Oslo-trilogi, men er i det seneste årti i højere grad gået over til at lave storfilm med internationalt potentiale.
I 2016 instruerede han årets største kassesucces i Norge, nemlig “Kongens valg” med Jesper Christensen i titelrollen, og senere fulgte “Utøya 22. juli” om massemord blandt en gruppe unge samt “Udvandrende”, en ikke uefffen filmatisering af Vilhelm Mobergs litterære hovedværk, men desværre ikke på højde med Jan Troells mesterværk af samme navn.
Man kan diskutere, om hans seneste film QUISLINGS SIDSTE DAGE rent faktisk er hans bedste, men det er i al fald den dybeste. Ligesom i “Kongens valg” dykker han ned i et nationalt traume i forbindelse med 2. verdenskrig, og denne gang er det opgøret med den kontroversielle ministerpræsident Vidkun Quisling, der blev beskyldt for at samarbejde mere end rigeligt med nazisterne i sin regeringstid.
Gard B. Eidsvold har siden de tidlige 90’ere hørt blandt Norges mest anvendelige karakterskuespillere, og medvirkede både i den norske auteur Bent Hamers skæve komedier og i danske prestigeprojekter som “Magnetisørens femte vinter” og den mindre vellykkede “Jeg er Dina”. Vi har også kunne nyde hans alsidige talent i film som “Kærlighedens køtere”, “En ganske rar mand”, “Kraftidioten” og “Ud og stjæle heste”. Men nu spiller han endelig sit livs filmrolle som Quisling, så man ikke ved, at man skal have medlidenhed med ham eller blot nøjes med at væmmes ved ham.
Gard B. Eidsvold får mere end kapabelt modspil af Anders Danielsen Lie, som flere gange formåede at stjæle billedet fra Cannes-prisvinderen Renate Reinsve i Joachim Triers Oscar-nominerede “Verdens værste menneske”. I QUISLINGS SIDSTE DAGE agerer Anders Danielsen Lie med betydelig følsomhed en yngre mand, der modstræbende udnævnes til Quislings sjælesørger, men skal holde det hemmeligt for sin viv (fint spillet af Lisa Loven Kongsli). I processen får han også en relation til Quislings samleverske (komplekst fremstillet af Lisa Carlehed fra “I dine hænder”). Men det er møderne med Quisling, der får sjælesørgeren til spejle sin egne gerninger under krigen, alt imens han forsøger at få Quisling til at angre sine syndere.
QUISLINGS SIDSTE DAGE virker utrolig velresearchet, men uden at Erik Poppe vil tage patent på sandheden. Scoopet er, at han har fået adgang til den virkelige sjælesørgers dagbøger, og filmens manuskript bærer i positiv forstand præg af det. To-en-halv time er lang tid, men også en nødvendighed, hvis du vil fortælle så vigtig en historie så grundig, som tilfældet er her. Selv når handlingen kan føles en smule træg, kan man dog glæde sig over skuespillerne – ikke mindst den blændende Gard B. Eidsvold.