PETER PAN

★★★★☆☆

Det er efterhånden over 30 år siden, at Eventyrteatret slog dørene op for deres med rette berømmede forestillinger for og med børn. Derfor forekommer det helt på sin plads, at der i programmet til årets store musical-forestilling er en hyldest til Ulla Jessen, der i 30 år har undervist, skrevet, instrueret og på anden vis assisteret Eventyrteatret og deres talentfulde børn.

I år er musicalen både skrevet og instrueret af Bo Skødebjerg med Stuart Goodstein som komponist, og vi præsenteres denne gang for en på een gang klassisk og moderniseret udgave af PETER PAN.

Eventyrteatret har flere piger end drenge i deres ensemble, og måske er det derfor, at pigeroller som Wendy og Klokkeblomst fylder mere i handlingen, og at både Kaptajn Klo og Smisk spilles af piger?

Eventyrteatret skal dog passe på, at de ikke ufrivilligt komme til at hægte drengene af, når de ligesom i “Robin Hood” ikke giver titelkarakteren nok plads, så drengene ikke i samme grad får en karakter at spejle sig i. Denne udgave af “Peter Pan” burde hedde “Wendy”, men det sælger næppe ligeså mange billetter – selv i 2023.

Christine Brinckers kostumer er en fryd for øjnene, og selvom sangteksterne i år forekommer mere banale end normalt, så synges der smukt i flere roller.

Samuel Traum er en kæk og frejdig Peter Pan, og både Freja Larsen (Wendy), Iris Mealor Olsen (Klokkeblomst) og Katharine Kapsh (Kaptajn Klo) har nogle flotte stemmer.

Men også i mindre roller imponerer blandt andre Isak Fauerholm, Kamma Gwen Lind, Laurits Hjertsholm og Theo Hansen med deres spilleglæde. For det er ingen dårlige præstationer på Eventyrteatret, og derfor er PETER PAN også et besøg værd i efterårsferien. Billetten giver tilmed adgang til Tivoli i ødsel Halloween-udsmykning, så hvad venter i på?

(Michael Søby)