PETER PAN – FOREVER YOUNG

★★★★☆☆

J.M. Barries uopslidelige eventyr om den tilsyneladende tidløse Peter Pan har været igennem vridemaskinen på Aarhus Teater, og den Reumert-belønnede Johannes Lilleøre, “Kannibalen” har også denne gang skabt en decideret voksen-forestilling.

På ønskeøen Neverland (som scenografen Laura Løwe ikke uden lune får til at ligne en scene fra “Paradise Hotel”) møder vi det forvoksede barn Peter Pan, der har taget pigen Wendy med, så hun kan være mor for alle de forsømte børn. Men moderrollen er ikke altid lige let at håndtere, og Peter Pan står i stadig højere grad udenfor fællesskabet – et sted mellem mor og barn.

Iscenesætteren Sigrid Johannesen virker mindre docerende denne gang, godt hjulpet af Simon Mathew som en rigtig drengerøv, der hele tiden skal være i fokus. Carla Eleonora Feigenberg får et slags gennembrud i rollen som Wendy: En ung kvinde med flere facetter end i filmversionerne, men også – må hun erkende – med opgaver, som hun til sin egen skuffelse ikke magter.

Peter Pan og Wendy er omgivet af en lille håndfuld spillelystne børn, der higer efter opmærksomhed, og som pludselig begynder at foretrække Wendy frem for Peter Pan.

Tidstypisk kan man roligt kalde PETER PAN – FOREVER YOUNG på Aarhus Teaters Studio Scene, men heldigvis er den også mere end det.

(Michael Søby)