FANDENS OLDEMOR

★★★☆☆☆

Reumert-belønnede Ina-Miriam Rosenbaum har denne gang kastet sig over såvel lampisten Poul Henningsen som dennes moder debatøren Agnes Henningsen. Med sig på scenen har Ina-Miriam Rosenbaum sin egen søn, August Rosenbaum samt hans ligeledes velspillende jazzkolleger Emil de Waal og Gustaf Ljunggren. De kommenterer løbende Ina-Miriam Rosenbaums fortolkning, hvilket samtidig spejler nutiden i fortiden.

Således forsøger August Rosenbaum vittigt at begrænse moderens udlægning af den Henningsenske form for kvindefrigørelse, og får dermed indirekte understreget, at mænd stadig har en hang til at dominere. Vi præsenteres ligeledes for morsomme fiktive facebook-opdateringer, der løbende klikker ind som reaktioner på forestillingen.

Med andre ord en ganske original men også noget anstrengt ramme, der dog forsødes af de tre musikeres liflige toner. Ina-Miriam Rosenbaum er tilmed knivskarp som Agnes Henningsen og ligner hende faktisk lidt. Hun behøver blot at tage briller på for at illudere PH, men når dog ikke helt så dybt ned i hans karakter, der også har fået mindre plads. Til gengæld giver hun stærke fortolkninger af hans viser, ikke mindst “I dit korte liv”.

Anne Zacho Søgaard bør roses for at forsøge at gå nye veje med cabaret-formen, og selvom FANDENS OLDEMOR i passager virker lige lovligt fortænkt, så må det klart være at foretrække fremfor tankeløs underholdning.