DER VAR ENGANG ENGANG

★★★★★☆

Instruktøren Charlotte Munksø har sammen med Mette Borg nybearbejdet H. C. Andersens "Den grimme ælling" til Den Danske Scenekunstskoles kommende 3. års studerende. Det er der kommet en betagende poetisk forestilling ud af, som man kan nyde i det helt rigtige omgivelser, nemlig Grønnegårds Teatrets lille udendørscene i Design Museum Danmarks Have.

Charlotte Munksø har også iscenesat med en eventyrlig lethed og samtidig med stilistisk konsekvens, der gør dette til en af de mest vellykkede elevforestillinger i mands minde. Her er en sans for detaljen, som gør at vi opdager nye facetter i et eventyr, vi troede vi kendte til bund. Og samtidig har hun formidlet fortælleglæden til de otte skuespillere, der alle har ære af deres medvirkende.

Stanley Tawfik Bakar er den allerkæreste ælling, og bevæger sig med en graciøsitet, der er en danser værdig. Følsom og sårbar, men aldrig en taber i vore øjne. Og Anne Sofie Wanstrup tegner et festligt men ikke ufarligt portræt af andemoderen, der efter pres udefra svigter sin ælling. Anne Sofie Wanstrup kan tilmed vralte overbevisende og lyde som en and.

Sebastian Aagaard-Williams træder i karakter som skuespiller – ikke mindst som den skurkagtige overand. Gang på gang søger blikket denne karismatiske spiller, som allerede viste talent i "Junglebogen" på Nørrebro Teater for en del år siden. Men også Ferdinand Falsen Hiis har sine øjeblikke og demonstrerer bl.a. en vis grumhed som gemen moppeand.

Peter Schlie Hansen har ikke de samme muligheder med sine roller, men som medfortæller får han til gengæld lejlighed til at vise, at han kan sige ord, så vi lytter.
Bolette Nørregaard Bang og Julie Jeziarski Jensen beviser begge deres sans for karakterskuespil – som henholdsvis gammel and og bornholmsk kone. Og endelig synes Ingrid Marie Troelsen beside et nærvær, der kommer hende til gode i samtlige roller.

David Gehrt formår med enkle midler i såvel kostumer og scenografi at understrege instruktørens intentioner på raffineret vis, for selvfølgeig kan skuespillere iført sorte rullekravetrøjer illudere æg.

Måske er det i virkeligheden også Charlotte Munksøs største indsats, at hun får os til at føle at alt er muligt, og at alle 8 skuespillertalenter har noget at byde på nu og i fremtiden. Vi er alle svaner.