FRISØRERNE

★★★★☆☆

Den flittige dramatiker Astrid Saalbach overrasker med en underholdende omend ikke helt vellykket komedie kaldet FRISØRERNE. Teatret FÅR302 ved Nyhavn er derfor omdannet til et spejlkabinet af en frisørsalon, hvor det vrimler med mærkværdige kunde, festlige kostumer og stadig mere bizarre frisurer.

Søren Iversen har godt styr på de fire gæve tøser, der udgør salonens personale, og som varetages kækt af Sofie Nolsøe, Kathrine Høy Andersen, Ene Øster Bendtsen og Lykke Sand Michelsen. Sammen med forestillingens femte skuespiller Jannie Faurschou spiller de i alt henved 20 roller, og selvom alle bestemt har deres øjeblikke i Søren Iversens veloplagte instruktion, så bliver det Jannie Faurschous portrætter af en lille håndfuld ældre damer, der for alvor tager stikkene hjem. Faurschou går til sagen med en ildhu, der giver sig udslag i et væld af sigende detaljer i både gestik og mimik. Hos hende finder vi for alvor en bund i komikken.

FRISØRERNE fungerer bedst i første akt, før Saalbach – traditionen tro – for alvor bryder med stykkets realistiske ramme. De lidt for håndfaste politiske hug til Rusland samt vores behandling af højrefløjens martyrer virker en smule gammeldags, og dildo-plathederne kunne man sagens have skånet såvel publikum som skuespillerne for. Samlet set hører FRISØRERNE ikke blandt Saalbachs væsentligste tekster, men virker derimod som et lille velfortjent frikvarter efter flere års fokus på problemerne i den tredje verden.