DEN USYNLIGE KVINDE

★★★★★☆

Historien i DEN USYNLIGE KVINDE handler på papiret om et forbudt kærlighedsforhold mellem den gifte forfatter Charles Dickens og en purung pige ved navn Nelly. Men ved nærmere eftersyn handler den i ligeså høj grad om engelske Ralph Fiennes’ kærlighed til Charles Dickens og dennes forfatterskab. Fiennes har selv instrueret filmen og spiller sågar selv Charles Dickens – begge dele med en målrettet lidenskab, der smitter.

DEN USYNLIGE KVINDE fremstår som en litterær film i bedste forstand med både direkte og indirekte henvisninger til hovedværker i Dickens forfatterskab som "Little Dorrit", "David Copperfield", "Oliver Twist" og måske især "Store forventninger". Også vor egen H. C. Andersen bliver nævnt i forbindelse med et åbenbart rigeligt langt ophold hos Charles Dickens.

Der er kælet for detaljerne i udformningen af de enkelte dekorationer, og de Oscar-nominerede kostumer understreger ligeledes det præcise tidsbillede på beundringsværdig vis.

Felicity Jones giver et fin skildring af udviklingen hos den unge Nelly, en brutal rejse fra barn til voksen på en tid, hvor kvinders skæbner i høj grad afhang af mænd. Det gjaldt også Charles DIckens hustru Catherine (som Joanna Scanlon tegner et diskret rystende portræt af). Kristin Scott-Thomas føjer som altid klasse til enhver rolleliste – denne gang som Nellys mor, der ved, at Nellys skuespiltalent har sine begrænsninger, og at man derfor bliver nødt til at forsøge sig med andre metoder, hvis hun skal kunne klare sig.

Det lykkedes for Fiennes at fortælle den store historie, der ikke blot gør Charles Dickens til skurk, men i højere grad lader os forstå omkostningerne ved at leve på Charles Dickens tid – især hvis man var kvinde. Det er med andre ord bestemt ingen ubetydelig bedrift Ralph Fiennes har begået, for han har formået at gøre den usynlige kvinde synlig for alle.

Eneste irritationsmoment er faktisk de svenske undertekster, de gør det bestemt ikke nemmere at nyde de sproglige finesser.