Der er stadig relativt få kvinder, der får mulighed for både at skrive, producere og instruere en stor filmproduktion, og når det gælder afro-amerikanske kvinder, så er tallet tæt på nul.
Men Ava DuVernay er en af de meget få undtagelser og ikke uden grund. Hun var medproducent på den Oscar-belønnede spillefilm “Selma”, og hendes Oscar-nominerede dokumentarfilm “13th” satte fokus på racismen i de amerikanske fængsler. De Emmy-nominerede mini-serier “When They See Us” og “Colin in Black and White” understregede hendes talent, og nu har hun skabt den bemærkelsesværdige spillefilm ORIGIN.
Titlen betyder “oprindelse” og tager udgangspunkt i Isabel Wilkersons roman, der gør op med opfattelse af, at fællesnævnerne for nazisternes behandling af jøder, indernes behandling af kasteløse og det hvide USAs behandling af sorte er racisme. Ava DuVernay påpeger, at fællesnævneren ligger i det pågældende samfunds accept af caste-inddeling. At en hel befolkningsgruppe uanset race på systematisk vis bliver behandlet som underlegne og fratages rettigheder, som andre i samfundet nyder godt af jvnf. bogens titel “Caste – The Origin of Our Discontents”.
ORIGIN er en både begavet og interessant film, og så gør det mindre, at den i passager kan virker lidt tung og belærende. For man kan faktisk lære nogen af denne film, uden al for mange løftede pegefingre.
Filmens hovedrolle spilles med format af Aunjanue Ellis-Taylor. Hun modtog en Oscar-nominering for sin hustrurolle i “King Richard”, der indbragte Will Smith en velfortjent Oscar som tennis-søstrene Venus og Selenas dominerende far.
Jon Bernthal, der også gjorde en god figur som tennistræner i “King Richard”, yder ligeledes en fin indsats i ORIGIN, og Connie Nielsen dukker op i en enkel scene, der meget vel kan være hendes karrieres vigtigste.
ORIGIN er en intelligent amerikansk film af den type, man ikke troede, de lavede mere.