Filminstruktøren Christopher Nolan har været nomineret til en Oscar 5 gange: For manuskriptet til “Momento”, for manuskriptet til og produktionen af “Inception”, og for instruktionen og produktionen af “Dunkirk”. Men til næste år kan han meget vel opnå personlige nomineringer i alle tre kategorier som manuskriptforfatter, producent og instruktør af OPPENHEIMER.
Filmen er baseret på Kai Bird og Martin J. Sherwins Pulitzer Pris-belønnede “American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer” og begge forfattere har da også bidraget til manuskriptet.
Man kan vælge at se historien om OPPENHEIMER som en amerikansk pendant til historien om den danske atomfysiker Niels Bohr, der under besættelsen får besøg af lederen af nazisternes atomprogram, Werner Heisenberg jvnf. Michael Fryans Tony-belønnede skuespil “København” (“Copenhagen”).
Både Niels Bohr og Werner Heisenberg dukker da også op som bipersoner i OPPENHEIMER. Luksuriøst besat med Kenneth Branagh som Niels Bohr og Matthias Schweighöfer som Heisenberg. Ligesom Niels Bohr kæmpede også OPPENHEIMER med tvivl og paranoia, efter at bomben var blevet en realitet.
Cillian Murphy, der fik sig et eklatant gennembrud i Neil Jordans “Breakfast On Pluto” fra 2005 efterfulgt af Ken Loachs guldpalme-vinder “Vinden, der ryster kornet”, har med rollen som OPPENHEIMER fået karrierens største udfordring og leverer en både begavet og kompleks præstation, der må betegnes som hans hidtil bedste.
Han er omgivet af to storartede skuespillerinder Emily Blunt (som konen) og Florence Pugh, (som elskerinden), som begge udfører deres roller upåklageligt. Men det er den storpolitiske situation fremfor de private frustrationer, som optager Christopher Nolan, og det lægger han ikke skjul på.
Matt Damon, Alden Ehrenreich og Josh Hartnett yder alle præcist spil i de mandlige biroller, men det er alligevel Robert Downey Jr., der som den hævngerrige Lewis Strauss overrumpler mest. Er det endelig Robert Downey Juniors tur til at vinde en Oscar til næste år? Han synes i al fald at være bedste bud i øjeblikket i kategorien bedste mandlige birolle. Regner man Ryan Goslings tur som Ken for en birolleindsats i Barbie-filmen, må svaret nødvendigvis blive mere tvetydigt.
OPPENHEIMER er ikke bare en teknisk bedrift i alle afdelinger, men også en tankevækkende og foruroligende film – og ikke kun på af frygten for atomkrig. Bliver den ikke helt det mesterværk, vi var stillet i udsigt, så fremstår den alligevel som en mesterlig film. Ikke bare Christopher Nolans mest intelligente instruktørbedrift, men også hans vigtigste film til dato. Tre timer er lang tid i en biograf, men det giver faktisk mening denne gang.