ODENSE SOMMERREVY 2024

★★★★☆☆

Det er efterhånden 8. gang, at revydirektør Lars Arvad kan invitere til premiere på Engen i Fruens Bøge. Også i år er han omgivet af erfarent hold skuespillere bestående af Camilla Bendix, Thomas Mørk, Vicki Berlin og Tom Jensen. Sidstnævnte har også iscenesat løjerne med musikalsk assistance fra kapelmester Morten Wedendahl og hans velspillende orkester.

En vandskade berøvede revyen en uges prøvetid, og måske havde det gjort en forskel med hensyn til udvælgelsen og udviklingen af tekstmaterialet, der virker mere end almindelig svingende. Men spilleglæden overvinder heldigvis det meste, og Odense Sommerrevy 2024 har tydeligvis også fundet sig et loyalt publikum, der bærer over med svipserne.

Aftenens stjerne er Camilla Bendix, der med lune og underfundighed får meget ud af Jacob Webles tekst “Hvad fanden er det vi synger?” med velvalgte udpluk fra den danske sangskat. Camilla Bendix kan også danse med hele kroppen, så selv de mindst danselystne blandt publikum får svært ved at holde benene i ro, og så udgør hun sammen med Vicki Berlin en skarp duo i Vicki Berlins tidstypiske “Sen”, hvor to modne kvinder kommer til orde.

Vicki Berlin lader også sin velkendte Camilla-karakter genopstå, nu som miljøaktivist af den mere bøvede slags, men ganske vittigt forfattet af Vicki Berlin et langt stykke af vejen.

Lars Arvad er atter uimodståelig som “verdens bedste håndboldtræner” Nikolaj Jacobsen, omend “Den sidste timeout” ikke hører til de stærkeste tekster, han har arbejdet med. Men iført nogle festlige kostumer samt groteske parykker udgør Lars Arvad, Tom Jensen og Thomas Mørk en stærk kandidat til titlen som verdens ældste boyband i “Ung igen” – et godt nummer at gå til pause på.

Efter pausen brillerer Thomas Mørk som fanden selv i “Fandens til job” af Vase & Fuglsang, og Camilla Bendix slår til igen med en moderne version af “den sidste turist i Europa”, der i Gunvor Reynbergs tankevækkende udgave har fået titlen “Utopia”.

Tom Jensen har i al fald ikke forkælet sig selv med numre i år, men han er idémand bag de muntre telefonbeskeder, der letter sceneskiftene. Og som iscenesætter virker han kompetent – det svigende tekstmateriale taget i betragtning.

Meget kan nå at rette sig i løbet af de kommende dage, så mon ikke ODENSE SOMMERREVY 2024 alligevel bliver en succes? Det må man i al fald håbe.

(Michael Søby)