NYKØBING FALSTER REVYEN 2024

★★★★★☆

Multitalentet Rasmus Krogsgaard, der i år kan fejre 25-års jubilæum som skuespiller, har ikke bare oversat og skrevet flere tekster til NYKØBING FALSTER REVYEN 2024, men står også i centrum i sin egen iscenesættelse. Allerede inden forestillingen begynder, går han rundt blandt bordene forklædt som Kong Frederik og takker gæsterne for stigningen i den royale apanage med et “ny i job”-skilt på uniformen. Kongens velkomsttale er mildest talt ikke på niveau med moderens, men vi slipper i det mindste for at deltage i et Royal Run.

Rasmus Krogsgaard formår både at agere Barbies Ken og Martin Brygmann, og overgår begge dele med aftenens musikalske højdepunkt: En bevægende version af Pete Seegers “Where have all the flowers gone”, der slet ikke har mistet sin aktualitet. Nummeret får også en overraskende originalitet, da Krogsgaard får uventet assistance på scenen – ikke kun vokalt.

Rasmus Krogsgaard leverer også en skarp parodi på den selvfede politiker Alex Vanopslag (“Daddy V”) skrevet af revyens bedste tekstforfattere: Vase & Fuglsang. Også Krogsgaards mandlige kolleger på scenen nyder godt af den drevne revyduo.

I første akt brillerer Henrik Koefoed som “Helt uvildig” minkavler, der både optræder som sin egen kontrolinstans og sin egen ankestyrelse – alt imens den økonomiske kompensation vokser. Henrik Koefoeds sublimt underspillede præstation leder tanken hen på de bedste af Ulf Pilgaards monologer i Cirkusrevyen, og bliver et utvetydigt højdepunkt i NYKØBING FALSTER REVYEN 2024.

I revyens andel afdeling når revyen sin komiske klimax med Karsten Jansforts kostelige spil som alkoholisk flyverleder i “På vagt”. Karsten Jansforts sprudlende spilleglæde og musikalitet bliver i det hele taget en gevinst for revyen på Falster.

Revyens kvinder bliver ikke i samme grad forkælet med kvalitetsmateriale, men til gengæld får de mulighed for at lufte deres flotte stemmer gentagne gange. Der er også kommet endnu mere oomph i Kristine Ydes fremførelser på en revyscene, og hun kan ikke gøre for, at “Air Fry”-nummeret er lidt fadt. Lisbeth Kjærulffs Inger Støjberg-portræt har bestemt også kvaliteter, selvom den ujævne tekst bestemt ikke høre til Vase & Fuglsangs bedste denne aften.

Revydirektørparret Lone & Mickey Pless har endnu engang skabt en revy i topklassen, og med komponisten, musikeren og kapelmesteren Mickey Pless og hans fortræffelige orkester kunne vi næppe være i bedre hænder rent musikalsk.

Henrik Børgesens vittige kostumer og Lars Rødbroes farveivrige scenografi bidrager også positivt til helheden, og der bør således ikke være tvivl om, at NYKØBING FALSTER REVYEN 2024 er en gedigen succes.

(Michael Søby)