Erling Jepsen fik sit gennembrud på TV-teatret i 1980 med generationsoprøret “Polledreng vender hjem” med Kirsten Walther i en af sine bedste præstationer. Siden har han frydet med stykker som “Muhammad Ali svigter aldrig” (Hippodromen, Folketeatret 1997), hvor Erik Wedersøe spillede en glansrolle og “Med venlig deltagelse” (Stærekassen, Det Kongelige Teater, 2007) med en uforglemmelig Tammi Øst. Begavede komedie-dramaer med gode roller til dygtige skuespillere.
NÆSTE ÅR BLIVER ØLLET BEDRE havde premiere på Bådteatret i 1991, hvor Finn Rye og Jarl Forsmann blev iscenesat af Emmet Feigenberg. 33 år senere har teksten stadig kraft på Folketeatrets turnéscene i det ildelugtende Grøndalscenter – også fordi Joy-Maria Frederiksen vover at gå helt ind til marven i sin iscenesættelse.
I første akt ligner teksten et langt stykke af vejen en folkekomedie om to halvgamle mænd, der får sig en kæp eller 10 i øret, mens de prøvesmager vin og øl. De har tidligere vundet priser for deres hjemmebryg, men det er efterhånden længe siden, men hvis de bare kunne vinde igen, ville alt blive godt, også i privaten.
Men bag denne fælles hobby gemmer der sig en grum historie om alkoholisme, og hvis man i den grad trænger til en håndbajer eller et glas vin i pausen efter en fugtig første akt, så er man mere tilbøjelig til at revidere ens alkoholvaner, når stykket er forbi.
Thomas Mørk og Jesper Asholt er hver på sin måde fremragende i de to hovedroller, og især Thomas Mørk får inden pausen mulighed for at tegne et rystende portræt af en mand, der er stor i slaget, men hvis hyggedrikkeri demaskeres for vore øjne. Jesper Asholt er rørende som hans godmodige ven, der først efter pausen har fået kigget så dybt i flaskerne, at helbredet har taget skade. Asholts skildring af denne deroute er direkte skræmmende.
Erling Jepsen og Joy-Maria Frederiksen omslutter dem begge med ømhed, men den stadig mere barske alvor er hele tiden med som blind passager. Takket være Thomas Mørk og Jesper Asholts mesterlige samspil får familien Danmark også en anledning til en alvorlig snak om alkoholmisbrug på vej hjem fra forestillingen, og det kan sagtens være tiltrængt.
(Michael Søby)