Den politiske kriminalfilm “Kongekabale” blev et stort hit i 2004, og blev senere hædret med både Bodil- og Robert-priser som årets bedste film. Alligevel skulle der går tyve år, inden den fik en efterfølger.
Mikkel Serup (kendt for sine bidrag til serier som “Forbrydelsen” og “Kastanjemanden”) har overtaget instruktørstolen efter Nikolaj Arcel (Bastarden), og selvom resultatet ikke har helt samme skarphed og friskhed som “Kongekabale”, så er MØRKELAND stadig en god og velspillet krimi.
Anders W. Berthelsen skal passe meget på, at hans skuespillerpræstationer ikke kommer til at ligne hinanden for meget i film af denne type, men der er noget typisk dansk ved den mand, som gør at vi altid kan identificere os med hans karakterer.
Det gælder også den lidt sølle journalist Ulrik Torp , der nu må finde sig i at komme i praktik på sin tidligere arbejdsplads, Dagbladet, hvor hans tidligere kollega Henrik (vittigt spillet af Nicolas Bro) nu er chefredaktør. Samtidig skal Ulriks datter (sødt fremstillet af Mathilde Eusebius) giftes med en ung højrefløjs-politiker (en raffineret tvetydig indsats af Simon Kongsted). Et forestående valg, hvor partiformanden Anne-Grethe Hulsig (præcist leveret af Lene Maria Christensen) hænger på vippen, fylder i medierne, mens Torp får mistanke om en politisk sammensværgelse efter mordet på en ung fuldmægtig fra Indenrigsministeriet.
Filmveteraner som Ina-Miriam Rosenbaum, Tommy Kenter og Lane Lind bekræfter, at skuespillertalent ingen alder har, men også yngre skuespillere får og fortjener deres plads f.eks. Mathilde Arcel og Patrick A. Hansen som Dagbladets øvrige praktikanter. Nævnes bør også Sofia Nolsøe Mikkelsen som den hemmelighedsfulde Katrine Tabor-Nielsen.
Er det politiske plot ikke helt så troværdigt som f.eks. TV-serien “Borgen”, så føler vi os dog i godt selskab, om end MØRKELAND rent visuelt ligner noget, vi har set før.