MENSTRUP REVYEN 2024

★★★★★☆


Alle sejl er sat i Menstrup, hvor Menstrup Revyen kan fejre et flot 10-års jubilæum. Lene Ulriksen (direktør for Hotel Menstrup Kro) og hendes søde medarbejdere kan kunsten at hygge om gæsterne. På premiereaftenen blev de besøgende modtaget med en liflig velkomstdrink, og en festklædt Menstrup-garde slog den gode stemning an.

Der kræver sit at håndtere ca. 300 gæster med forskellige behov, men den ualmindeligt lækre tre-retters menu sad lige i skabet og blev ledsaget af stemningsfuld middagsmusik spillet af den dygtige hyggepianist H. P. Andersen. Når der så efter middagen bliver serveret god kaffe og verdens bedste kransekage, så er man i den grad klar på revy a la Menstrup.

“I musikkens tegn” er undertitlen på aftenens revy, og Christian Dahlbergs eminente trio viser allerede fra start deres spændvidde fra elektronisk musik til klassisk klaverspil. Herefter tager revyfatter Jesper Søgaard over, og synger en velkomst-arie med solid støtte fra kollegerne, så ikke et øje er tørt.

Jesper Søgaard har været revyens drivkraft gennem de sidste 10 år, og har selv formået at udvikle sig til det bedre i samme periode. Som kønslig tvetydig OL-deltager er han ubetalelig morsom, og når han beretter om de ændringer, der er sket i hans liv efter Pia Mia blev veganer, gør han det på raffineret vis med stille lune.

Ny på holdet er Ann Farholt, der nok især er kendt som jazzsangerinde og syngepige på Bakken. Men hun har ført vist evner for karakterskabende komik, og med godt hjælp fra den kostumeansvarlige, Amorins Tina Grunwald, er hun træfsikker som rektor på en skole med alt for mange gange. Hun fremstår også som den skønneste milf i Rasmus Breunings “Influencer Mom”, der har en både sød og overraskende pointe. Hun får også lejlighed til at give et stille jazz-nummer senere på aftenen, men måske kommer det for sent? Eller også havde et mere upbeat-nummer fra hendes Intrio-repertoire bare passet bedre til Menstrup Revyen?

Simon Nøiers giver et kært bud på Dronning Margrethe, men her slår teksten af forestillingens dynamiske iscenesætter Peter Holst-Beck. MacGrethe? Nej tak. Men heldigvis har Simon Nøiers også et stort nummer i 1. akt, hvor han bekendtgøre, at det er slut med lave musicals. Det ender naturligvis med, at han må overgive sig, og assisteret af forestillingens dygtige koreografer Jeff Schjerlund og Sus Mathiasen får lejlighed til at vise, hvorfor han har spillet en af hovedrollerne i “Kinky Boots” på Det Ny Teater.

Tina Mundt Nedergaard og Jens Houvgaard Jepsen supplerer forestillingens tre hovednavne med godt humør, og selvom Tina Mundt Nedergaards nummer om drengen Mikkel blegner i forhold til Trine Gadebergs allerede legendariske numre om drengen Pelle, giver det dog mulighed for at vise, at hun har sans for genren.

Jens Houvgaard Jepsen får bl.a. i “Tyrolertræning” vist en frygtløs uforfængelighed, og det er man vist nødsaget til at have, hvis man vil være med i Menstrup Revyen. Her finder man stadig en uforfalsket folkelighed, men også en kærlighed til mange former for musik, som det fremgår det medrivende jubilæums-medley, “Menstrup 10 år”.

Sjældent har man nydt et ophold i Menstrup så meget som på denne jubilæums-aften, og der er mulighed for at tilkøbe overnatninger på hotellet til relativt billige penge, hvis man tænker, at det er en god ide at lade bilen stå efter en dejlig revyaften.

Tilbage er der kun at ønske et stort tillykke med jubilæet til de dygtige folk på scenen såvel som på gulvet.

(Michael Søby)