EN CHEF GØR STATUS
Det Kongelige Teaters skuespilchef Morten Kirkskov har netop offentliggjort repertoiret for den kommende teatersæson (2024-25) i Skuespilhuset. En passende anledning til at gøre status efter en lang karriere som chef, der begyndte på Aalborg Teater.
– Hvad er den mest markante forskel ved at sidde i chefstolen på Aalborg Teater og i chefstolen på Det Kongelige Teater?
“Der er flere forskelle. Her har jeg en chef (Kasper Holten) og en bestyrelsesformand, for nu at tale om det organisatoriske plan. På Aalborg Teater var jeg jo konge, og så havde jeg en statsminister, altså en bestyrelsesformand. Organisatorisk lyder det meget forskelligt, men reelt er det ikke så forskelligt igen.
Kasper og jeg sparer godt med hinanden, så det er ikke sådan, at jeg føler, at jeg har et led mere. Men den altoverskyggende forskel er, at det her er et meget større sted og en del af København. Der er mere opmærksomhed, det bliver holdt øje med, hvad du laver på godt og ondt.
Og så er det bare stort. Der er fire kunstarter, hvis man tager kapellet med, og det skal man jo. Der er en balletchef, en operachef og skuespilchef og det hele hører sammen i forhold til markedsføring, i forhold til budgetter.
Ligesom de øvrige kunstneriske chefer sidder jeg også i direktionen sammen med økonomichefen, pressechefen og salgschefen osv. Vi er 9-10 personer inklusiv HR-chefen. Jeg sidder nogen gange med følelsen af, at… jo, det er et stort sted, men lad os nu ikke gøre det større, end det er i forhold til, hvordan vi taler med hinanden. I forhold til hvordan vi kan gå til hinanden.
Så er der det rent repertoiremæssige, og det er jo det, som er det sjove ved det. Det er mit ansvar. Hverken Kasper Holten eller min bestyrelsesformand har nogen formel indflydelse, så længe at jeg holder mine budgetter og så længe jeg overholder rammeaftalen, som bliver til i en dialog mellem Kulturministeriet og teatret.
I Aalborg fremlagde jeg også mine ideer til bestyrelsesformanden, hvis han havde nogle kommentarer, så lyttede jeg – velvidende at det var mig, der bestemte omkring det kunstneriske. Sådan kan jeg godt lide det. Jeg har ikke brug for at tegne fronter op, der ikke behøver at være der. Sådan har jeg altid haft det.”
– Kunne du eksperimentere mere i Aalborg?
“Det kostede mindre. Men “Arven” (som der også er mulighed for at gense i den kommende sæson i Skuespilhuset) var på alle mulige måder et kæmpeeksperiment på Det Kongelige Teater.
Stykket handlede om homoseksuelle i New York, det varede 8 timer, det er ikke en musikforestilling, det har intet populært sælgende, men tværtimod alt det der med “skal vi virkelig sidde så længe?”, “Der er godt nok mange ord”. Alt det som folk, der ikke kender til teater, keder sig over på forhånd. Er det ikke et andet teater, der skal lave det ude i en lille hal et sted eller nede i en kælder? Men “Arven” blev det måske bedste eksempel på, at rigtig meget kan lade sig gøre, fordi vi er på Det Kongelige Teater.
Omvendt har vi også mange forpligtelser i forhold til bredde, vi skal udkomme i mange genrer. Vi kan f.eks. ikke ligesom Husets Teater have et gennemgående tema med fokus på de stærke kvinder i de græske tragedier. Det kan vi altså ikke lave her. Det er cool. Det giver os bare en kunstnerisk begrænsning. Men den er ikke mere snæver, end at et projekt som “Arven” kan blive en realitet.”
Morten Kirkskov blev af cphculture.dk nomineret som årets mandlige birolle-skuespiller for “Arven”, som både cphculture.dk og Reumert-komitéen kårede som årets forestilling.
Morten Kirkskovs iscenesættelse af “Indenfor Murene” er netop blevet nomineret til en Reumert som årets forestilling, og forestillingens to hovedrolleindehavere Bodil Jørgensen og Jens Albinus har opnået nomineringer for deres samspil. Også “Indenfor Murene” bliver genopsat på Det Kongelige Teater, i dette tilfælde på Gamle Scene, hvor den også havde premiere i januar 2024 under overværelse af Dronning Margrethe.
Link til den kommende teatersæson:
https://cphculture.dk/kalender/