LOSE YOURSELF

★★★☆☆☆

Den ekspressive iscenesætter Niels Erlings Blonde Babe-trilogi får en dynamisk afslutning på Aveny-T efter Britney Spears-forestilling ”Work Bitch” og forestillingen om ”Pamela” (Anderson), begge på S/H.

Titlen LOSE YOURSELF refererer til et af sangeren Eminems største hits fra filmen ”8 Mile”, der havde Eminem og Kim Basinger i hovedrollerne. Filmen – og i særdeleshed Eminem – vakte i sin tid vor unge hovedpersons begær og en gigantisk majskolbe på scenen illustrerer med al ønskelig tydelighed begærets betydning i den unge mands bevidsthed.

Desværre gjorde nogle tekniske problemer forestillingen længere, end den burde have været denne eftermiddag, og men det unge talent Oskar Salvatore formåede ikke desto mindre at være et kraftcentrum hele vejen, selv når Ida Marie Hedes tekst løber tør for ideer.

Niels Erlings herligt flabede in-your-face strategi overvandt de også det meste, dog ikke de problematiske monologer, som stakkels Josefine Skjold Münster-Swendsen kæmpede så meget med – eller var det imod?

Oskar Salvatore havde derimod god opbakning både sangligt og dansemæssigt af Sebastian Toft (Skt. DeLarge) og Asbjørn. Men Oskar Salvatore fik på egen hånd også maksimalt ud af sine monologer, der ofte omhandlede sex og kræsede om den unge mands selvoplevede utilstrækkelighed.

Det var tydeligvis flere unge mænd blandt publikum, der fik sig nogle verbale og visuelle overraskelser i denne forestilling, men forsynet med gratis popcorn gled også de scener ned alligevel. Man skal ikke være så bange for at chokere et ungt publikum, de fleste synes i al fald til at kunne håndtere en forestilling som denne, der trods fejl og mangler udmærker sig ved at udfordre ungdommen.

(Michael Søby)