Kristjan Ingimarsson Company kunne sidste år fejre 25 jubilæum, og det er immervæk noget indenfor deres særlige form for akrobatisk fysisk teater. Nu kan man opleve højdepunkter fra deres forestillinger samlet under titlen LIBERTY på Teater V i Valby.
I centrum står islændingen Kristján Ingimarsson med sin vanlige gavtyv-attitude og opfordrer os til at slå hjernen fra. Det er lettere sagt end gjort, men hvis meningen er, at vi ikke skal forholde os kritisk til det, vi ser, så er opfordringen i dette tilfælde under alle omstændigheder forgæves.
Kristján Ingimarssons mandfolkehumor virker unægteligt noget bedaget, selvom han rent fysisk stadig er i stand til at levere varen med præcision. Det skal dog understreges, at Kristján Ingimarsson synes bevidst om, at hans livsværk ikke i udpræget grad fremstår som præget af substans, men når en mand forsøger at montere sin lange orange stang i en kegle placeret mellem benene på en modvillig kvinde, så ved Kristján Ingimarsson naturligvis godt, at tidsånden unægtelig er en anden i dag. I 2024 kommer friheden ikke uden ansvar.
Mads Emil Duelund Hansen og Ida Frost falder godt ind i teaterlegen, og teatervolden er klogeligt nedtonet i forhold til nogle af Ingimarssons tidligere forestillinger. Andro Manzoni er ikke blot leveringsdygtig i forhold til LIBERTYs raffinerede lyddesign, men falder også som performer godt ind i forestillingens fysiske univers.
LIBERTY demonstrerer heldigvis alsidigheden i Kristjan Ingimarsson Companys virke, og deres energi og fysiske opfindsomhed kan man ikke tage fra dem. Derfor er der god grund til at ønske Ingimarsson og co. tillykke med det imponerende jubilæum.
(Michael Søby)