LES ETOILES

★★★★★★

“København danser” er på få år blevet en højt skattet del af hovedstadens kulturudbud. En række af verdens bedste dansere fra USA, Sydafrika, og Israel har allerede gæstet Østre Gasværk, og nu gæster stjerner Pariseroperaens sublime danseensemble Østerbros største teaterrum.

En bleg men betagende Amandine Albisson dansede “Giselle” med et såret dyrs skrøbelighed, overfor den magiske mørke Guillaume Diop, og dermed var det høje niveau etableret.

Trekantsdramaet i “La Sylphide” blev formidlet med fokus på karakterernes forskellighed, og den utraditionelle casting gjorde historien ny og frisk.

Den danske baryton Teit Kanstrup lånte sin smukke stemme til Gustav Mahlers værk “La Chant du Compagnon Errant”, som blev danset med lidenskab og længsel af Mathieu Ganio og Audric Bezard til Maurice Béjarts passionerede koreografi.

Første Akt blev på festlig vis rundet af med Jascques Garniers “Aunis” med tre kække herrer (Axel Ibot, Daniel Stokes og den funklende Antoine Kircher) i hopla til ægte fransk harmonikamusik.

“Comme on Respire” udgjorde måske en lidt for køn start på anden akt, men umiddelbart efter fulgte aftenens højdepunkt, en heftig og meget sexet pardans af Angelin Preljocaj til musik af selveste Wolfgang Amadeus Mozart. Amandine Albisson (den indledende Giselle) fremstod som en erotisk åbenbaring med sin jordnære sensualitet, der også smittede af på Mathieu Ganio.

Ludmila Pagliero overraskede herefter som en meget fransk “Carmen” med den ranke Audric Bezard som hendes fyrige partner i Roland Petits fine koreografi til Bizets dødelige toner.

Porcelænsagtige Hannah Oneill og den uimodståelige Guillaume Diop rundede af med Victor Gsovskys “Grand Pas Classique”, inden de prægtige dansere og det velspillende orkester modtog Dronningens og det øvrige publikums uforbeholdne hyldest. Vive La France!

(Michael Søby)