KVINDER I MUSIKKEN

★★★★★☆


Med kammerkoncerten KVINDER I MUSIKKEN træder Elisabeth Linton for alvor i karakter som kunstnerisk chef for Den Kongelige Opera. For der i den grad behov for større fokus på de kvindelige komponister og denne eftermiddag på Takkelloftet i Operaen understreger, at der er stor nydelse at hente, hvis blot man får mulighed for at lytte.

Værker af så forskellige komponister som Kaija Saariaho, Helena Munktell, Laura Netzel, Nancy Dalberg og Agathe Backer-Grøndahl viser også en for mange overraskende brede i både stilarter og genrer, fra det klassisk romantiske og alvorstunge, til moderne livfulde eksperimenter med overraskende valg – ikke blot med hensyn til instrumenteringen, og men også i selve brugen af instrumenterne.

Konferencieren Jørgen Hansen var informativ med lune, og det storartede hold af solister bestod af mezzosopranen Johanne Bock, tenoren Niels Jørgen Riis samt sopranen Sine Bundgaard, der alle sang med betydeligt vokalt overskud.

Men også violinisten Kumi Shimizu, cellisten Tomas Lundström, trompetisten Jeppe Lindberg Nielsen, fløjtenisten Joachim Becerra Thomsen samt Jonathan Jakshøj på slagtøj bidrog til en magisk og musikalsk eftermiddag.

Eftermiddagen gav lyst til mere, og hvad ville være mere oplagt end endelig at lade Hilda Sehesteds opera “Agnete og Havmanden” få premiere på Det Kongelige Teater, der for 110 år faktisk antog værket, men af forskellige årsager aldrig fik opført det. Den Fynske Opera præsenterede derimod værket med succes 100 år efter, der blev skabt, men det fritager ikke Den Kongelige Opera for dens ansvar.

(Michael Søby)