KROP

★★★★☆☆


Foreningen BalCon byder også i år på en vital ungdomsforestilling, der er resultatet af Projekt Dansedrømme, hvor en gruppe unge gennem et intenst professionelt ledet prøveforløb får lov til at udforske og udleve deres personlige dansedrømme. I år ud fra temaet KROP, der tydeligvis er et emne, som de unge har haft både lyst og mod til at beskæftige sig med.

Samtlige dansere virker trygge på scenen, og formår på forskellig vis at bruge lige netop deres krop og deres danseniveau optimalt. Det har den berømmede koreograf Tim Rushton naturligvis en stor del af æren af, så KROP både afspejler relativt høje kunstneriske krav og en ikke ubetydelig disciplin samtidig med at de unge har bibeholdt en umiddelbar søgende sanselighed, der går på tværs af størrelse, køn og hudfarve.

Komponisten Gert Østergaards musik tager udgangspunkt i hjerterytmen og spænder fra det rent elektroniske til nogle fantastiske trommesoloer, der også forplanter sig i publikums kroppe. I tidens ånd har Maja Brix kreeret bæredygtige recyclede kostumer, der tilmed klæder de medvirkende uden at begrænse deres udfoldelsesmuligheder. Det nøgne teaterrum låner også en ærlighed til forestillingen, for der er intet de medvirkende kan skjule sig bagved. Men hvorfor skulle de også det? De gør alle deres ypperste, og det har man altid ære af.

På den måde bliver KROP meget mere end blot endnu et danseprojekt, men også noget som de unge mennesker og deres målgruppe givet vil have gavn af lang tid efter også i helt andre sammenhænge.

KROP er en forestilling, der emmer af liv, og rummer både smerte og glæder. Men fremfor alt en ømhed og en nysgerrighed hos de unge – i forhold til dansen og til hinanden.

(Michael Søby)