Der er lavet fremragende film om paver og valget af paver før. Blandt de mest markante kan nævnes Michael Andersons “The Shoes of The Fisherman” (1969), Nanni Morettis “Habemus Papam” (2011) og Fernando Meirelles’ “The Two Popes” (2019). Til disse titler føjes nu KONKLAVE, instrueret af Edward Berger, manden bag den Oscar-belønnede tyske genindspilning af “Intet Nyt Fra Vestfronten”.
Ordet KONKLAVE stammer fra latin (“cum clave”, der ordret betyder “med nøgle”) og henviser til det aflukkede rum, hvor kardinalerne mødes for at vælge den nye pave.
Ralph Fiennes fører an i det glimrende ensemble, der også omfatter Stanley Tucci, John Lithgow og Isabella Rossellini. Fiennes spilles med både ydmyghed og smerte Kardinal Lawrence, der får den vanskelige opgave at lede konklaven, der for enhver pris må forblive hemmelig og uden kontakt af nogen art til verden udenfor. Men selv i den katolske kirkes mest hellige rum lurer intrigerne, løgnene og sammensværgelserne.
Isabella Rosselini, der med både autoritet og engagement spiller en gammel nonne, er vokset op i nonneskole: Hendes far Roberto Rossellini instruerede Anna Magnani og Federico Fellini i det katolske nøgleværk “Miraklet” (andel del af “L’amore” fra 1948), og hendes mor Ingrid Bergman blev Oscar-nomineret for at spille nonne i Leo McCareys “Sct. Mary’s klokker” fra 1945. Ligesom filmen og Ralph Fiennes er Isabella Rossellini nomineret til en Golden Globe, og i år har vi også kunne nyde hende i “La Chimera”, som den livskloge Signora Flora.
KONKLAVE er spændende som en krimi og tankevækkende som en dokumentar, og så har den i lighed med “Intet nyt fra Vestfronten” er fredsbudskab, som klodens magtmænd tydeligvis stadig har behov for at høre.