KONG LEAR

★★★★★☆

På Aarhus Teaters Scala-scene tager Jens Jørn Spottag livtag med en af verdensdramatikkens største udfordringer: William Shakespeares Kong Lear.

Rollen markerer samtidig hans 40-års jubilæum i en fornem karriere, der ikke mindst i de seneste år har udløst pragtpræstationer på Det Kongelige Teater i forestillinger som “Hvem er bange for Virginia Woolf?”, “København” og Reumert-vinderen “Arven”.

Jens Jørn Spottags KONG LEAR er en mand, som tiden er løbet fra, en mandetype som nægter at udvikle sig, og som i sin selvforherligende rolle som patriark forråder den, han elsker mest. Spottag spiller ham overrumplende dynamisk og med humor, for KONG LEAR er også en nar. Ikke ulig de mandlige chefer, der føler sig truet i kølvandet på Me Too-bevægelsen, men som nægter at opgive deres selviscenesatte suverænitet.

I Maja Ravns geniale scenografi er scenen ikke bare almindelig skrå, for således må livsvilkårerne være for magtens mennesker, der sjældent står oprejst i længere tid. Den infernalske musik bidrager til at gøre familiedramaet til en sand gyser og historien formidles med en fortællemæssig klarhed af Katrine Wiedemann i Niels Brunses sprogligt sprudlende oversættelse.

Kongens tre døtre spilles kyndigt af Mette Døssing, Rikke Lylloff og Anna Plauborg. De to ældste (spillet af Døssing og Lylloff) bliver nok lige lovlig tegneserie-agtige – som de to lede stedsøstre i “Askepot”. Anna Plauborg, der tidligere på sæsonen forbløffede i en markant birolle i “Jane Eyre”, skaber et relativt moderne portræt af yndlingsdatteren Cordelia, men man havde gerne set lidt mere poesi i hendes afsluttende scener.

Anders Baggesen vover at spille de store følelser i rollen som Gloucester, og det klæder forestillingen, for KONG LEAR er også et kongedrama, hvor der bør være plads til de helt store følelsesudsving. Kjartan Hansens udvendige spil som Edmund bliver således forestillingens eneste store spillemæssige svaghed, og det er desværre ikke første gang, at Kjartan Hansen får for stor en opgave på Aarhus Teater.

Men det ændrer ikke, at KONG LEAR er en ny sejr for Aarhus Teater, hvor Jens Jørn Spottag bekræfter sit ry som en af landets allerbedste skuespillere.

(Michael Søby)