KØBENHAVN DANSER: HAMMER (GÖTEBORGSOPERANS DANSKOMPANI)

★★★★★☆


Dansesæsonen har været præget af en række uforlignelige gæstespil, og ingen har mere andel i disse end København Danser, der ledes af Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth.

For tredje gang i år præsenterer de et udenlandsk danseensemble af høj karat i København, og denne gang gælder det Göteborgsoperaens “Hammer” med Alexander Ekman som koreograf, iscenesætter og designer af scenografi såvel som lyd.

Kostumedesigneren Henrik Vibskovs frydefulde farvevalg understreger den mangfoldighed, der også kendetegner ensemblet, og Mikael Karlsson hypnotisk smukke musik rummer også dæmoni, når handlingen kræver det.

Det enorme ensembles uhæmmede danseglæde på Operaens Store Scener skyller i bogstaveligste forstand henover publikum, og mødet med Göteborgsoperaens talentfulde dansere bliver for mange “kærlighed ved første blik”.

Sjældent har man se 27 dansere fra det meste af verden danne en så organisk helhed på så højt et kunstnerisk niveau. Nerve og nærværd går hånd i hånd, og danserne mestrer både den dybe passion og den uforbeholdne glæde. Intet under at publikum kvitterede med en euforisk begejstring efter knap to timer inklusiv en lille pause.

Titlen “Hammer” refererer både til Peter Gabriel-hittet “Sledgehammer”, der får afgørende betydning sidst i forestillingen, og til den forhammer, der hænger truende på væggen som en del af scenografien, og som overrasker ved at have en forløsende virkning til slut.

Dansen fremstår som den eneste mulighed for forløsning i en stadig mere aggressiv verden, men vi må selv svinge hammeren og sige stop, hvis vi vil give plads til denne forløsning.

HAMMER giver ikke blot lyst til at danse, men også mod og håb. Så hold øje med gaderne i København i den kommende tid. Der er god grund til at tro, at der vil blive danset endnu mere efter dette vitale gæstespil.

(Michael Søby)