KÆRLIG HILSEN, HILDE

★★★★☆☆

Andreas Dresen er en anerkendt tysk filminstruktør – ikke mindst i sit hjemland. “På halvvejen” (også kendt som “Halbe Treppe” eller “Grill Point”) skaffede ham i 2002 den store jurypris på filmfestivalen Berlin. Siden er han tre gange blevet hædret som årets instruktør ved German Film Awards for henholdsvis “Wolke 9” (“Cloud 9”) fra 2008, “Halt auf freier Strecke” (“Stopped on Track”) fra 2011 og hovedværket “Gundermann” fra 2018.

Andreas Dresens seneste film KÆRLIG HILSEN, HILDE (“In Liebe, Eure Hilde”) rummer ikke samme grad af originalitet som de tidlige film, men er snarere et af disse sympatiske projekter om begivenheder fra 2. verdenskrig, der skal vise, hvor meget Tyskland angrer datidens hændelser. Men heldigvis er grundhistorien god i KÆRLIG HILSEN, HILDE, og tilmed autentisk.

Sommeren 1942 var den smukkeste for den unge kvinde Hilde for hun forelsker sig i Hans og snart skal de også have et barn. Hans er aktivist i “Det røde orkester”, den antinazistiske modstandsbevægelse, og snart bliver Hilde også engageret i arbejdet med at trykke og distribuere antinazistisk propaganda. Hun lærer også at morse via en ulovlig radiosender. Men en dag falder Hilde og Hans Coppi i kløerne på Gestapo, og Hilde synes dømt til at føde og opfostre sit barn i fængsel.

Når KÆRLIG HILSEN, HILDE får dansk biografpremiere, skyldes det nok især, at Liv Lisa Fries fra den populære tv-serie “Babylon Berlin” har hovedrollen. Men også Johannes Hegemann har ære af sin indsats som Hildes elskede Hans. Blandt birolleskuespillerne er det primært Lena Urzendowsky som den skrøbelige Liane og Lisa Wagner som fangevogteren Kühn, der bør fremhæves.

Skæbnens bitre ironi udebliver heller ikke i denne gang, hvis man efter to timer forhåbentlig stadig har energi til at læse efterteksten, der gør historien om muligt mere grum. Men ikke mindre relevant at fortælle.