JOKER: FOLIE Á DEUX

★★★★★☆


Todd Phillips vandt guldløven i Venedig for sin første JOKER-film, der ligeledes indbragte ham tre Oscar-nomineringer, men det var kun Joaquin Phoenix, der vandt for sin vilde præstation i titelrollen.

Ideen med at lave en efterfølger synes dristig, og det er den nye film heldigvis også. Men med castingen af Lady Gaga alias Stefane Germanotta som Jokerens nye kærlighed er succesen tilsyneladende i hus, og man kan ikke nægte, at der er en eksplosiv kemi mellem de to stjerner.

Jokerens alter ego Arthur Fleck afventer den retssag, der skal afgøre hans skyld i en håndfuld mord, heraf et i et direkte TV-program. Et tilfældigt møde med en anden indsat udløser gensidig kærlighed, og de finder deres eget sprog via romantiske evergreens, og når de synger til hinanden, virker de allermest lykkelige. Men er deres kærlighed en illusion – ligesom karakteren Jokeren eller er det fiktionen, der er den mest magiske virkelighed?

Todd Phillips har instrueret i overlegen stil, der gør brug af et hav af dejlige musical-klassikere – ofte i flotte musical-numre, der leder tanken hen på MGMs storhedstid. kombinationen i JOKER: FOLIE Á DEUX

Joaquin Phoenix overrasker som sanger, men at Lady Gaga matcher ham i spillet er måske i virkeligheden den største overraskelse. I tilgift får vi godt birollespil af Brendan Gleeson (Jackie Sullivan) og Catherine Keener (Maryanne Stewart). Som anklageren Dent yder den unge britte Harry Lawtey en virkelig interessant indsats.

JOKER: FOLIE Á DEUX er således forbavsende vellykket – et skræmmende portræt af en verden bygget på fake news.