Silas Holst nøjes i år ikke med at medvirke i musicals som ”Moulin Rouge”, ”Strictly Ballroom” og ”Fame”, men har også koreograferet flere forestillinger i år inklusiv Eventyrteatrets ”Alice i Eventyrland”, som han også lige har nået at skrive og instruere. Nu debuterer han også som spillefilmsinstruktør med den stærkt selvbiografiske film JEG TROR JEG ELSKER DIG, og slipper tilmed godt fra det.
Ret skal være ret, han er ”kun” konceptualiserende instruktør, mens Brian Sean Tanges står anført som instruktør, men det er ingen ubetydelig opgave, når han også har skrevet manuskriptet (i samarbejde med Yusuf Othman) og selv spiller en lille men væsentlig rolle i filmen.
Vi transporteres tilbage til Silas’ barndom, hvor både han og hans bror har svært ved at sove af frygt for, at deres far banker deres mor ihjel i løbet af natten. Johannes Nymark spillede en lignende rolle i filmen om Flemming Bamse Jørgensen for få år siden, men her får han mere plads til folde figuren ud.
Laura Drasbæk tegner et fint portræt af moderen, og spørgsmål er, om Laura Drasbæk nogensinde har været bedre? Glimrende er også Lise Baastrup som hendes handlekraftige søster og Lisbet Dahl som den gamle farmor, der selv er et produkt af sin egen opvækst.
I mindre roller ses Julie Zangenberg som farmands nye kæreste, Vicki Berlin som lidt for kærlig parterapeut, Mathilde Norholt som højrøstet julegæst, Albert Harson som en følsom ung danseglad mand, og Silas Holsts søn Bob Nymark Holst som den yngste af drengene. Alle har ære af deres indsatser.
JEG TROR JEG ELSKER DIG er ikke nogen filmteknisk landvinding for filmkunsten, men den fremstår som en oprigtig og dybtfølt film, og det er i denne sammenhæng langt vigtigere.

