Man forstår godt, at Det Kongelige Teater har haft lyst til at adressere den krig, der synes at komme tættere og tættere på vores hverdag. Dramatikeren Howard Barker var også en hyppig gæst i Danmark og ikke mindst i 90’erne prægede hans stykker Det Kongelige Teaters repertoire. 30 år efter den royale premiere på I TILFÆLDE AF … (“The Possibilities”) har man så valgt at nyopsætte stykket på Skuespilhusets næststørste scene (Mellemgulvet!).
Forestillingen består af 10 scener fra forskellige krigsscenerier, hvor desperate mennesker tager vanvittige beslutninger med brutale konsekvenser. Scenografen Christian Friedländers malerisk smukke baggrund – en farverig og æstetisk betagende krigsscene – danner en sigende og skrigende kontrast til den grimme og grå krigsscene, hvor handlingen udspiller sig.
Marina Bouras kan kunsten at nå ned til den dybe smerte, og hendes stærke dramatiske udtryk behøver ingen tunge for at tale. Tom Jensen følger godt med, og hans eneste forhindring er mindet om Jørgen Reenbergs mesterlige spil i opsætningen for 30 år siden, men det forhindrer heldigvis ikke yngre generationer i at få maksimalt udbytte af hans præstation.
Også Karla Rosendahl, der var så glimrende i sin Reumert-belønnede indsats i Anita-trilogien på CPH STAGE, har sine momenter – ikke mindst som Judith. Alexander Bryld Obazes fysisk bliver en gevinst for forestillingen, men verbalt er der ikke bund nok i replikkerne – og slet ikke i rollen som kejseren.
Henrik Grimbäcks iscenesættelse kan ikke skjule, at tiden er løbet lidt fra Howard Barkers begavede men også selvhøjtidelige tekst. Måske man skulle være gået en hel anden vej ved at inddrage kunstnere fra Ukraine og Rusland i et forfriskende nyt teaterprojekt eller forsøgt sig med en moderne udgave af den geniale krigssatire “Oh What A Lovely War!”. Traurige krigsdramaer som dette er nok det sidste folk med krigen tæt inde på livet har brug for.
(Michael Søby)