I DIT KORTE LIV

★★★★★★

Selve konceptet “teaterkoncert” får en saltvandsindsprøjtning på Odense Teaters Store Scene med forestillingen I DIT KORTE LIV vitalt og vedkommende iscenesat af Anna Balslev.

Viktor Dahl har skabt nye arrangementer til en lang række slidstærke danske viser fra over 100 års dansk sangskat, og kapelmester Rumle Sieling Langdal står selv i spidsen for et musikalsk nysgerrigt orkester, der genremæssigt kommer vidt omkring.
Men også det sprudlende ensemble spiller med undervejs, og nyfortolker tekster, vi troede vi kendte til bevidstløshed, så overraskende facetter åbenbarer sig – både i viserne og i skuespillertalenterne.

Mikkel Bay Mortensen finder uanede dybder i Marinus Børups blødende smukke aftensang “Nu er jord og himmel stille”, et af aftenens absolutte højdepunker. Niels Skovgaard Andersen imponerer med sin rockede røst, som låner klædelig patina til blandt andet “Når jeg bli’r gammel”, og Cecilie Gerberg overrumpler med en virtuos fortolkning af Thomas Helmigs “Jeg tager imod”, der givet vil fryde den aldrende mester.

Sebastians klassiker “Du er ikke alene” får en helt anden smerte end i originalen, fordi den synges af Anders Gjellerup Koch som en desperat og bitter mand, der faktisk er alene . og forbi både sin første og anden ungdom.

Freja Klint Sandberg synger i første akt blandt andet en kær duet med kapelmesteren, men viser en hel anden side af sit talent i en herlig jærv udgave af “Far til Fire”-sangen “Det er sommer, det er sol og det er søndag”, så den næsten bonerte tekst næsten fremstår som vovet.

Den altid dybt originale Nicolai Jandorf er både en kropskunstner af guds nåde og en fortræffelig sanger, og dermed en vedvarende gevinst for Odense Teater – også denne eftermiddag.

Hjertet i forestillingen bliver dog Laura Skjoldborg som en skrøbelig pige, der insisterer så meget på at være glad, at vi for alvor tvivler på, at hun er det. Og når hun spørger sin mor om, hvorfor det bliver nat (i “Solen er så rød mor”) og synger om den “drømmeløse søvn” (“I dit korte liv”), så aner vi et portræt af en ung kvinde, der måske ikke har langt igen?

I DIT KORTE LIV lykkedes så at sige med det hele i Karin Gilles luftige scenografi, og også de øvrige medvirkende har ære af forestillingen, der må betegnes som årets hidtil stærkeste teaterkoncert.

(Michael Søby)