Når COPENHAGEN OPERA FESTIVAL 2023 blev en succes skyldtes det ikke det ikke turene med den lidet showprægede showbåd, men derimod en lille håndfuld satsninger med store kunstneriske ambitioner bag. “RINGEN – på en aften” blev en triumf for Helsingør Kammeropera på Aveny-T og den med rette Reumert-belønnede danske opera “Brødre” (baseret på Susanne Biers film) nåede endelig til København i en international produktion af format. Puccinis mesterlige “Suor Angelica” kunne sagtens have spillet flere gange, og endelig blev opsætning af HJEM i Porten (det tidligere Vridsløselille fængsel – kendt fra diverse Olsenbande-film) en sand triumf – ikke mindst musikalsk.
Cellisten Josefine Opsahl har komponeret værket specielt til Porten, hvor hendes kollega Andrew Power yder den fuld retfærdighed – både dramatisk og lyrisk. Akrobaten Kamma Rosenbeck måtte vi desværre undvære denne eftermiddag, men iscenesætter Nullo Facchini formåede at udnytte de fire solisters forskellighed på fortræffelig vis:
Nana Bugge Rasmussen (mezzosopran), Nina Bols Lundgren (sopran), Jens Christian Tvilum (tenor) og ikke mindst Steffen Bruun (bas) formidler med glød og empati i såvel skuespil som sang diverse menneskeskæbner.
Kun ensomheden har disse skæbner tilfælles indenfor murene jvnf. Stine Rejnholdts ligefremme libretto. Ensomhedens kor ledsager os på vores tur rundt i fængslet og vi får et kig ind i de små celler, der udgjorde et hjem for de over 200 indsatte, som der var plads til i fængslet.
Sara Topsøe-Jensen fik støtte fra Mikkel Meyer (Vertigo) til sin luftige scenografi, der omfattede billedprojiceringen på væggene af de stærkt savnede udenfor.
HJEM blev efterfulgt af en virkelig lækker vegetarisk middag med mulighed for tilkøb af liflig øl fra det lokale bryghus Slowburn Brewing. Så heldige var de mange indsatte i perioden 1859-2016 næppe.