HISTORIEN OM MIG

★★☆☆☆☆

“Er det en kornmark?” spørger Trine Pallesen, med henvisning til de mange rødlige siv, der omgiver den termokasse, som kollegaen Andrea Øst Birkkjær sidder i.

Pallesen netop har forladt stolerækkerne for at indtage scenen i rollen som sig selv, da hun er blevet kontaktet af en bror til Andrea, og nu skal forsøge at bringe Andrea tilbage til virkeligheden. Andrea føler sig dog bedst tilpas ved bækken i skovens dybe stille ro, og det viser sig at være lidt af en udfordring for Trine at få Andrea med hjem til byen.

Teatret Svalegangen og PowerAct er co-producenter på forestillingen, der p.t. spiller på Teater V i Valby, og teksten har man lagt i hænderne på den erfarne og normalt driftsikre dramatiker Vivian Nielsen. Men selvom ideen med en klimaforestilling ikke nødvendigvis er helt hen i vejret, så bliver Vivian Nielsens tekst aldrig god dramatik. Der er noget fortænkt, konstrueret og frelst over hele projektet, hvilket man egentlig ikke kan bebrejde hende, og man har inderligt ondt af de to topprofessionelle skuespillerinder, som heldigvis begge formår overleve i kraft af deres meget forskellige talenter.

Der er en furiøs kerne i Andrea Øst Birkkjærs herligt uortodokse skuespillertalent, som giver forhåbninger om bedre roller (og gerne også mere klædelige kostumer!) i vellykkede forestillinger. Trine Pallesen har allerede vist sit værd tidligere i denne sæson via den Reumert-nominerede Grethe Ingmann-forestilling “Ta’ mig som jeg er”. Men HISTORIEN OM MIG udnytter slet ikke Pallesens kunstneriske talent, men malker derimod hendes popularitet i TV-serien “Rejseholdet”, og vi må derfor nøjes med at nyde Trine Pallesens naturlige spillestil og varme udstråling.

Mikkel Rostrups farveafstemte scenografi er en visuel fornøjelse, og såvel lysdesigner Henrik Sloth som lyddesigner Anton Bast har ære af deres indsatser. Den normalt ret effektsøgende iscenesætter Niels Erling har skabt et intimt univers, der tilmed rummer strejf af poesi, og det klæder forestillingen.

På trods af disse kvaliteter står HISTORIEN OM MIG ikke til at redde, og efter godt halvanden time i selskab med de to nødstedte kunstnerinder, indser også vi, at staklerne ikke blot er havnet men også forblevet på herrens mark.

(Michael Søby)