GUYS AND DOLLS

★★★★★☆

Mange husker stadig Joseph L. Mankiewicz farverige filmversion af musicalen “Guys and Dolls” med Jean Simmons, Marlon Brando og Frank Sinatra, og også sceneversionen har vist sig levedygtig. Senest i en Olivier Award-belønnet version i Londons West End, og Teatret Gorgerne fejrede da også deres 25-års jubilæum i 2022 med en veloplagt udgave af netop “Guys and Dolls”.

Nu er det NørregadeTeatret i Maribo, der tager livtag med denne musical-klassiker, der har sangtekster og musik af Frank Loesser, samt manuskript af Jo Swerling og Abe Burrows baseret på Damon Runyons noveller.

Scenografen Søren Glad har tryllet med rummet, og placeret publikum i få rækker om den aflange cat-walk-agtig scene, så alle kan se. På væggene og i loftet hænger kulørte neonskilte og andet der styrker tidsbilledet (40’ernes New York!) og som understøttes af en raffineret billedgrafik i hver sin ende af scenen.

Iscenesætterne Michael Lindvad & Frank Rubæk har skabt en dynamisk og vildt underholdende opsætning med vakse sceneskift og boblende humør.

En toptrimmet Frank Rubæk oser af charme som den spillegale Nathan, der i en årrække har været forlovet med sangfuglen Adelaide. Hun er da også ganske uimodståelig i Pernille Schrøders overdådige udgave iført Charlotte Stahrenbergs pragtfulde kostumer. Det er en rolle, der er som skabt til Pernille Schrøders vittige og musikalske talent, og hun honorerer den med en pragtpræstation, der må regnes blandt karrierens allerbedste.

Som frelserpigen Sarah Brown er Marie Louise Hansen et under af sødme, og så synger hun tilmed dejligt. Humor har hun også – især på en sviptur til Havana, der vender op og ned på hendes liv. Peter Thieme synger i rollen som Sky Masterson heldigvis også bedre end Marlon Brando gjorde i filmen, og sammen udgør de ligeledes et bedårende par.

Aftenens smukkeste øjeblik indtræffer, da Sarahs bedstefar Arvide (fint og følsomt fortolket af Henrik Larsen) synger en smuk lille livsklog vise til sit barnebarn. Scenen bringer mindelser om den gamle kejsers sang til Josepha i “Sommer i Tyrol”, men Henrik Larsen forfalder ikke et sekund til hul sentimentalitet, men spiller og synger bare rollen med værdighed og varme.

Nævnes bør også Christian Damsgaard, der i rollen som gavtyven Goodie-Goodie leder ensemblet i en prægtig udgave af “Hold op, før båden går ned”. En af de mange vittige sange forbilledligt oversat af Frank Rubæk i samarbejde med Steffen Gliese. Også Hayley Franks Høiers koreografi samt Jørn Bonde og Jeppe Mangaards musikalske indstudering fortjener at blive fremhævet.

GUYS AND DOLLS er en sand fornøjelse fra først til sidst, og bekræfter NørregadeTeatrets position som et af Danmarks førende musikteatre.

(Michael Søby)