Herning Ny Teater fortjener ros for at give et par af vore dygtige skuespillerinder ny stof at arbejde med på et tidspunkt i deres karrierer, hvor der sædvanligvis er mest bud efter de mandlige skuespillere.
Det er således en fryd at se Sonja Oppenhagen, som Ann, en selvstændig stenrig arkitekt, der har arbejdet sig væk fra arbejderklassen for nu at tilhøre eliten. Sonja Oppenhagen spiller hende med stilfuld intelligens og en vis farlighed. For hun er på vagt overfor Pia, den kvinde, som hun skal interviewes af i sin luksusvilla.
De er gamle barndomsvenner, men mistede kontakten, da de var 14, og Ida er politisk engageret og tydeligvis ikke på samme side som den privilligerede og velstående Ann. Måske har Ida også sine overraskelser med til mødet?
Iscenesætter Katrine Wiedemann kan ikke gøre andet end at skabe et stiliseret overklasseunivers, hvor der er plads til, at de to skuespillerinder boltrer sig. En dramaturg kunne muligvis have hjulpet dramatikeren til at forløse den sidste del af teksten bedre, men den mangler tilsyneladende format.
Karin Heinemeier, der har overtaget rollen efter Birgitte Raaberg og formår at spille godt op til Sonja Oppenhagen, og synes også selv at have hemmeligheder. Rollen fremstår dog noget mere klichetung, og det tynger i nogen grad samspillet.
Men publikum tager heldigvis godt imod forestillingen, og to skuespillerinder, der i den grad stadig har noget at byde på.
‘
(Michael Søby)

