Farcesyndikatet slår til igen på Himmerlands Teater, denne gang i skikkelse af GENTLEMANTYVEN LUPIN. Maurice Leblanc introducerede i 1905 karakteren Arsène Lupin i magasinet “Je sais tout” som et fransk modsvar til den ærke-engelske Sherlock Holmes.
De populære romaner om forklædningens mester, der fulgte efter, blev allerede i stumfilmens dage interessante for filmfolk, og i 1932 skabte John Conway den første tonefilm om Arsène Lupin” med John Barrymore i titelrollen og Lionel Barrymore som hans rival Guerchard.
Den mest berømmede Arsène Lupin-film er dog den franske “Arsène Lupin, gentlemantyven” (“Les aventures d’Arsène Lupin”) af Jacques Becker (“Smukke Marie”) og med Robert Lamoureux i titelrollen. I 70’erne fik den franske gentlemantyv sin egen TV-serie, og i 2021 havde Netflix premiere på første sæson af streaming-serien “Lupin” med Omar Sy som et moderne bud på Arséne Lupin.
Magnus Hald har både elegancen og charmen til at bære titelrollen i Himmerlands Teaters veltimede krimikomedie og Ronny Sterlø er næsten rørende som hans ubehjælpsomme forfølger. Erik Viinberg lyser op i samtlige biroller, han optræder i.
Robin Haslund Buch leverer en farverig udgave af en rigtig operadiva, og Line Bie Rosenstjerne kan både illudere som divaens sødmefyldt assistent og som frygtløs femme fatale.
Morten Kamuks diskret opfindsomme scenografi har et væld af fine detaljer fra roterende træbjælker med lysekroner til den fikse bevægelige ræling på et skib.
Iscenesætter Susanne Sangill har sørget for det helt rigtige tempo i denne velspillede forestilling, og hun fortjener i den grad ros for dette liflig gensyn med GENTLEMANTYVEN LUPIN.
(Michael Søby)