Tidligere på sæsonen kunne man nyde et skuespil af den norske Nobelpris-vinder Jon Fosse på Aalborg Teater, og også på Nørrebro Teater bød man på norsk dramatik af Arne Lygre, en anden internationalt anerkendt forfatter. Nu har man så på Republiques Revolverscene valgt at dramatisere FUGLENE, et hovedværk af Tarjei Vesaas, den første nordmænd som vandt Nordisk Råds Litteraturpris.
‘Opgaven er lagt i hænderne på Karen-Maria Bille & forestillingens iscenesætter Amanda Linnea Ginman, og bearbejdelsen forekommer uhyre vellykket. Det skyldes også Ena Spottag, der her har en af sine bedste hovedroller siden gennembrudet i Tennessee Williams i “Glasmenageriet” på Folketeatrets Hippodrom-scene.
Denne gang spiller hun Mattis, en poetisk norsk “tosse”, der lever i en anden verden, fuglenes. Mattis har svært ved at passe et job, så hans søster Hege må ernære dem begge med sit strikketøj. Men en dag presser Hege alligevel på, så Mattis forlader deres hjem for at påtage sig et arbejde i roemarken. Han er ikke nogen succes som arbejdskraft, men møder et ungt par, og bliver også selv forelsket.
Signe Egholm Olsen tegner et stærkt portræt af Hege, der ikke uden bitterhed har ofret sig for Mattis. Helt bedårende er hun, når hun betragter skovhuggeren Jørgen, der pludselig flytter ind og smelter hendes hjerte. Desværre gør deres alliance Mattis utryg, for hvordan skulle han, der lever i fuglenes verden, kunne klar sig selv i vores verden?
FUGLENE byder også på et tiltrængt teatergensyn med Thomas Hwan, der har fået godt gang i film- og tv-karrieren, og som også har formået at markere sig som en dygtige iscenesætter af diverse teaterforestillinger, senest “Tronfølger” på Mungo Park. Nu viser han i tre roller, henholdsvis som skovhuggeren Jørgen, en lille dreng og Mattis’ kollega på roemarken, hvor præcist han kan tegne sine karakterer med få midler.
Nævnes bør også Carla Malling Agger (elev fra Den Danske Scenekunstskole), der bl.a. som pigen Inger, genstanden for Mattis’ forelskelse, viser, at hun er et talent, der er værd at holde øje med.
FUGLENE fremstår på Republiques Revolverscene som et bevægende komediedrama om afhængighed, frihed og ensomhed. Takket være Ena Spottag og de øvrige medvirkende får teksten vinger, og man kan ikke andet end knuselske hendes sarte og sødmefyldte Mattis.
(Michael Søby)