På Randers Teater har man sat sig for at lave en teaterforestilling om kvinden bag Danmarks mest solgte kogebog, randrusianeren frk. Jensen. Det forstår man sandelig godt, for det er en barsk men også bevægende historie inspireret af Helle Juhls “Da Frøken Jensen blev moderne”, og med Martin Lyngbo som dramatiker og iscenesætter.
I Bodil Jørgensen får forestillingen et på en gang naturligt og magisk centrum. Vi ser hendes kampe for sin egen eksistens allerede som barn, og vi mærker den frysende ensomhed i hendes skæbne, da alt tilsyneladende er tabt.
I kærligheden var Frk. Jensen aldrig heldig, og forestillingen skildrer på fineste vis, hvordan en nær relation til henholdsvis en mand og en kvinde aldrig fik fysisk karakter. Men selvom Frk. Jensen aldrig selv fik børn, opnåede hun betydning for andres. Ikke mindst den lille Lauritz, hvis eneste talent synes at være evnen til synge med sin flotte stemme, som han takket være Frk. Jensen fik skolet. Senere bjergtog han en hel verden under navnet Lauritz Melchior, og han spillede med i flere Hollywood-film.
Martin Lyngbo beskriver Frk. Jensens personlige udvikling med maden og madlavningen som en form for metaforer. Ikke alle synes lige velfungerende, men hvad begrænsninger han end måtte have endnu som dramatiker, mestrer han til gengæld som iscenesætter. I en hvirvlende scenisk poesi omsluttes en prægtig kvindeskikkelse, som vi kommer til at beundre og elske.
Det elegante scenebillede, som scenografen Rikke Juellund er ansvarlig for, udnytter fikst et langt omdrejeligt spisebord, og Rikke Juellunds smukt farveafstemte kostumer garanterer et overbevisende tidsbillede.
Komponisten Anders Ortman, der også fungerer som forestillingens kapelmester, får glimrende opbakningen af violinisten Clara Richter og Randers Teater velsyngende kor.
På samme måde sørger Martin Lyngbo for, at Bodil Jørgensen bakkes fortræffeligt op af fire dygtige skuespillere: Lisbeth Knopper kan således både illudere barn og bedstemor, og Rikke Lylloff excellerer som en række af de forpinte kvinde, som Frk. Jensen møder på sin vej. Lars Mølsted får heldigvis mulighed for at lufte aftenens smukkeste stemmeklang flere gange, og han overrasker med en flot moduleret babygråd.
Sidst men ikke mindst er der den underkendte karakterskuespiller Bue Wandahl, der får understreget, hvorfor han stadig høre blandt branchens bedste. Med en række træfsikre portrætter af mænd (i alle aldre), der byder Frk. Jensen på livsudfordringer, udviser han både intelligens, skarphed og humor.
FRK. JENSENS KOGEBOG er en sejr for teatrets visionære chef Peter Westphael, en personlig triumf for Bodil Jørgensen og takket være Martin Lyngbos musikalske iscenesættelse bliver den en af Randers Teaters største succeser. Samtlige billetter er da også udsolgt, men prøv alligevel at forhøre jer på teatret om eventuelle returbilletter, for ligesom kogebogen er også teaterforestillingen FRK. JENSENS KOGEBOG et værk, man skal have med sig på sin livsrejse.
(Michael Søby)