Nogle af de største franske publikumssucceser i de seneste årtier har været film, hvor musikken spiller en afgørende rolle i handlingen. Det gælder blandt andet “Koret” (“Les Choristes”), der blev nomineret til to Oscar inkl. bedste udenlandske film, og “Familien Bélier”, som blev genindspillet som “Coda”, der vandt en Oscar for bedste film.
Disse film havde fokus på korsang, hvorimod FOR FULD MUSIK handler om den internationalt anerkendt dirigent Thibaut, der viser sig at have en bror ved navn, som spiller trækbasun i et lille lokalt orkester.
Skæbnen har ikke altid været god ved Jimmy, og da Thibaut får brug for hans hjælp i forbindelse med en alvorlig sygdom, må Jimmy overveje, om han vil hjælpe den bror, han aldrig har kendt.
Instruktøren Emmanuel Courcol har et godt blik for de sociale forskelle, der har givet de to brødre vidt forskellige vilkår, og han får gode præstationer ud af begge sine hovedrolle-skuespillere. Ikke mindst Benjamin Lavernhe yder en bevægende præstation som den alvorligt syge dirigent, men også Pierre Lottin har ære af sin indsats som den frustrerede Jimmy, der har svært ved at forholde sig til sin nye bror.
Storslået klassisk musik og rustik hornmusik smelter sammen i en medvirkende musikalsk cocktail, som man nødigt ville have undværet og som næsten bliver en aktiv karakter i filmen. FOR FULD MUSIK også at blive en biografsucces af Danmark, og efter 5 César-nomineringer kunne Benjamin Lavernhe godt have fortjent at vinde en prisen for sit nuancerede spil i filmens bærende hovedrolle.