FØREREN OG FORFØREREN

★★★★☆☆

Joachim A. Langs FØREREN OG FORFØREREN (“Führer und Verführer”) er på overfladen et trekantsdrama om de komplekse relationer mellem Joseph Goebbels (tysk propagandaminister 1933-1945), hans hustru Magda og deres åndelige leder Adolf Hitler.

Goebbels var en af Hitlers mest betroede medarbejdere, men da han er sin hustru Magda utro med en tjekkisk kvinde bliver det for meget for Hitler. Han indkalder dem begge til møde, hvor de får besked om, at Goebbels skal afslutte sit forhold til sin elskerinde og at Magda skal opgive tanken om skilsmisse.

Men Joachim A. Langs FØREREN OG FORFØREREN giver også et indblik i hele den nazistiske propaganda-maskine, som Goebbels både udtænkte og effektuerede. Det er skræmmende, hvor nemt man kan se tendenser i vor tid på den form for folkeforførelse, der fandt sted i nazi-Tyskland før og under 2. verdenskrig. Og det er måske i virkeligheden filmens største kunstneriske fortjeneste.

Den østrigske skuespiller Robert Stadlober, der fik sit internationale gennembrud for 20 år siden i ungdomsfilmen “Summer Storm”, synes umiddelbart lidt for glat i ansigtet til rollen som den bryske Joseph Goebbels, men han har ganske godt fat i rollen som slibrig ægtemand, der forsøger at sno sig (udenom) i de private og arbejdsmæssige forviklinger. Men både han og Magda var meget bevidste om, hvilket pris Tysklands fald ville få for dem og deres børn.

Fritz Karls bud på Adolf Hitler er ikke uinteressant, men har måske ikke alle de facetter i karakteren, som vi forventer. Det er vel også primært Bruno Ganz, der har haft held med at spille Hitler, og selv en stor skuespiller som Alec Guinness måtte erkende, at det nærmest var umuligt.

Hitler beundrede Magda Goebbels for hendes ariske skønhed, og Franziska Weisz er overbevisende som kvinden, der pludselig må se sit privatliv dikteret af sit politiske forbillede.

FØREREN OG FORFØREREN indeholder nogle barske og aldrig før viste dokumentaroptagelser, hvis der stadig skulle være nogen, der tvivler på, at 2. verdenskrig fandt sted. En jødisk kvinde, der overlevede KZ-lejrenes gru, runder på bevægende vis filmen af med en advarsel om, at det, der skete dengang, kan ske igen. Netop fordi det er sket.