Hele Danmarks Musicalteater er et relativt nyt samarbejde mellem Vejle Musikteater, Musikteatret Holstebro og One And Only Musicals om at co-producere musicals på internationalt niveau. Det nyder beboerne i Vejle og omegn p.t. godt af, da man i øjeblikke har mulighed for at nyde den berømmede musical FAME på teatrets store scene. Der er tale om en anmelderroste opsætning med stjernenavne som Silas Holst og Annette Heick samt et væld af nye unge talenter.
David De Silva var manden, der udviklede konceptet bag filmen “Fame”, som han også var producent på. Alan Parker instruerede filmen, der fik premiere i 1980 og opnåede 6 Oscar-nomineringer inkl. bedste manuskript. Den vandt to statuetter – for henholdsvis bedste sang (titelsangen ”Fame”) og bedste musik. Filmen udløste en mindst lige så populær tv-serie af samme navn med flere af filmens unge stjerner bl.a. Gene Anthony Ray som Leroy og Debbie Allen som Lydia.
Sceneversionen FAME – THE MUSICAL, der havde verdenspremiere i 1988, er skrevet af Jose Fernandez med sangtekster af Jacques Levy og musik af Steve Margoshes. Kun titelsangen er tilbage, og man savner primært den smukke Oscar-nominerede ballade ”Out Here On My Own”, der i filmen blev fremført af den senere Oscar-belønnede sangskriver Irene Cara (”Flashdance”). I stedet får vi diverse af datidens pophits som f.eks. ”Let’s Get Physical” og ”Tainted Love”.
En del af karaktererne er ændret eller har skiftet navn, men ånden i Hele Danmarks Musicalteaters sceneversion er heldigvis den samme. Iscenesætter Frede Gulbrandsen formår at tilføre hele holdet en smittende spilleglæde, og Silas Holst, der selv synger sjælfuldt og danse lidt i nummeret ”On Broadway”, har skabt en vital koreografi, der får det bedste frem i det relativt unge hold.
Malou Takibo optræder med sødme og charme som den romantiske Serena, og Anton Vammen viser i rollen som Schlomo en hel anden og mere følsom side af sit indlysende talent, der bl.a. blev luftet i rollen som konferencieren i Stevns Sommerspils udgave af ”Cabaret” sidste år.
Linea Høeg Olsen og Anna Munch imponerer vokalt som henholdsvis Carmen og Iris. Alberte Kyst har en god energi som Mabel og Luc Boris André Kouadio får et veritabelt gennembrud som den karismatiske gavflab Tyrone, en rolle der minder ikke så lidt om Leroy-rollen fra filmen og tv-serien.
I ensemblet genser man med glæde Monica Isa Andersen, der i 2019 modtog en Reumert-talentpris for sin rolle i ”Den evige ild” på Bellevue Teatret og den sprudlende Oscar Stahlfest kommer vi helt sikkert også til at se mere til i fremtiden.
Annette Heick leverer en uhyre sikker præstation som den strikse lærerinde Ms. Sherman, men får også tilført rollen humor og menneskelighed. Camilla Bendix’ boblende humør fornægter sig ikke i rollen Ms. Myers. Hendes rigeligt kiksede kostume får hende dog til at ligne noget fra en anden forestilling, men det kan der selvfølgelig være en pointe i. Kostumedesigneren Jonas Fly bør dog roses for en bevægelig stillads-scenografi.
FAME – THE MUSICAL er blevet en særdeles veloplagt danseforestilling, som også yngre generationer kan have fornøjelse af at se, men det er synd, at man ikke har ofret ressourcer på et trykt program til netop denne forestilling, da det netop kunne have været til gavn for alle de nye talenter.
(Michael Søby)

