EVERYBODY’S TALKING ABOUT JAMIE

★★★★☆☆

EVERYBODY’S TALKING ABOUT JAMIE er navnet på den seneste musical om drenge og mænd i dametøj, der spiller på Malmø Operas store scene.

Dan Gillespie Sells har komponeret den let tilgængelige musik, og Tom Macrae tegner sig for manuskriptet såvel som de sangetekster, der næsten lyder smukkere på svensk end på engelsk i Ulricha Johnsons oversættelse.

Oscar Pierrou Lindén agerer både rørende og dygtigt den 16-årige Jamie og kan ikke gøre for, at figuren til tider er så selvoptaget, at en del af sympatien ryger. Han formår dog næsten at illudere som teenager, men kun næsten – og det skaber den lille distance, man helst ville have undgået. Romeo og Julie fungerer også sjældent optimalt, hvis hovedpersonerne er 36, for den ungdommelige uskyld er en del af historien, og den kan man ikke altid spille sig til.

Musicalen har også gode roller til Anki Albertsson som hans mor, Loa Falkman som hans lærermester Hugo alias Loco Chanelle, og Vivian Cardinal som moderens formodentlig lesbiske veninde Ray. Også Anne-Maria Hallgarn som lærerinden Miss Hedge og Leila Jung gør indtryk, ikke mindst vokalt. Det er f.eks. Leila Jung, der synger musicalens bedste sang, den smukt tvetydige “Det É Du”.

Lidt klicheagtigt er det forestillingens to mandschauvinister, der også fremstår som forestillingens største skurke, men vi får heldigvis også nogle mere farverige mandetyper i form af nogle gloriøse transer med forrygende navne som Laika Virgin, Tray Sophisticay, Turning Turso og Sandra Bollock. Sidstnævnte spilles med kæk attitude af Steffen Hulehøj Frederiksen, der er uddannet på Fredericia Musical Akademi, og som har medvirket i en række musicals både der og i København.

Malmø Operas store og uhyre velspillende orkester kan heldigvis nydes på scenen under ledelse af dirigenten Joakim Hallin, der også har stået for de fine musikalske arrangementer. Sven Dahlbergs scenografi kommer for alvor til sin ret til allersidst i Martin Rosengardtens velfungerende iscenesættelse, der også giver god plads til Miles Hoares vitale koreografi.

Ikke alle elsker Jamie på den skole, han går på, men det føles næsten som om, at alle i Malmø Opera gør denne eftermiddag – uanset alder, køn og etniske baggrund. Det er måske i virkeligheden det mest glædelige og bemærkelsesværdige ved inklusionsmusicalen EVERYBODY’S TALKING ABOUT JAMIE.