Julien Chheng og Jean-Christophe Roger har været godt 10 år om at skabe en efterfølger til den fortryllende César-belønnede “Ernest og Célestine”, der også opnåede en Oscar-nominering som bedste animationsfilm. Men den nye film ERNEST & CÉLESTINE 2: REJSEN TIL VRØVLISTAN (“Ernest et Célestine: Le voyage en Charabie”) er heldigvis ventetiden værd. Faktisk forekommer den endnu flottere rent visuelt med sin elegante brug af sarte farve og nogle storartede billedkompositioner.
Agnès Bidaud og Didier Brunner står for det fornøjelige manuskript, der tager os med på en rejse til Vrøvlistan, hvor det kun er tilladt at spille een bestemt tone. Det kan en musiker som Ernest naturligvis slet ikke acceptere, og han havner da også i fængsel, selvom han egentlig bare kom til Vrøvlistan for at få repareret sin gamle violin.
Men Célestine, der også har lidt skyldfølelse over at være årsag til, at violinen gik i stykker, er ham en god ven, og sammen klarer de to meget forskellige venner alle udfordringer. I en tid med stadig større afgrunde mellem mennesker, er det opløftende – også for mindre børn – at opleve umage venskaber som dette mellem en bjørn og en mus.
Lars Brygmanns stemme virker mere alderdomstynget end nødvendigt, hvorimod Sophia Viktoria Teves røst forekommer ganske sprudlende i rollen som Célestine. Jette Sophie Sievertsen skaber sig lige rigeligt i en birolle, men Kasper Leisner er altid en fornøjelse at lytte til.
81 minutter synes at være en hel passende længde på netop denne animationsfilm, der fremstår som et godt og givende alternativ til den mere forudsigelige computerstyrede animation fra USA.