ERIK BALLING af Christian Monggaard, Informations Forlag

★★★★★☆

“Fra Olsen Banden og Matador til Sommer i Tyrol og Midt om natten” er undertitlen på Christian Monggaards reviderede udgave af “Balling”, der i 2011 havde undertitlen “hans liv og film”. Hvor forsiden af “Balling” var domineret af et sort-hvidt foto af den vigtigste danske filminstruktør nogensinde, har den nye bog ERIK BALLING er flot farve-mosaik med elementer fra “Kispus”, “Olsen Banden”, “Huset på Christianshavn” og “Matador”.

Den nye bog ERIK BALLING var en værdsat gave til gæsterne i forbindelse med den årlige uddeling af Isbjørne-priser på Nordisk Film, hvor Erik Ballings 100-års dag blev markeret på festlig vis bl.a ved at at tildele filminstruktøren og manuskriptforfatteren Anders Thomas Jensen Ballings Særpris. Også manuskriptforfatteren Christian Andersen (“Synkefri”) blev hædret – med Erik Ballings Rejselegat.

Erik Balling har mere end nogen anden præget dansk film efter 2. verdenskrig – og det kan dansk film faktisk været godt tjent med. Han skabte de første danske spillefilm i farver, den Oscar-nominerede “Quivitoq” og “Kispus”, der modtog megen opmærksomhed på filmfestivalen i Berlin.

Derfor kan det ærgre, at man denne gang helt har udeladt farvefotos i bogen, for selvom det gør bogens indholdsmæssige æstetik mere helstøbt, så får vi ikke for alvor lov til at vurdere Ballings mesterskab i brugen af farver i disse film. Man savner også, at billedteksten til et foto fra “Adam og Eva” påpeger, at en af de unge mænd er den senere Matador, Jørgen Buckhøj. Men fotoformaterne er heldigvis forstørret ligesom bogen som helhed, og vi får også lidt nyt indhold bl.a. flere af Matador-skuespillerindernes ord om Balling ifm. en Matador-turné.

Christian Monggaard skriver i et underholdende og læsevenligt sprog om Ballings liv og karriere, og det er i registreringen af tilblivelsen og modtagelsen af kendte som ukendte værker, at bogen har sin største betydning. Derfor undrer man sig over, at han ikke har benyttet den nye version til at fjerne sine egne uhyrlige påstande om, at “Ib Schønberg leverer en af sine store præstationer i “Vi Arme Syndere” og at “Tro, håb og trolddom”, der indbragte Bodil Ipsen hendes eneste Bodil for en skuespillerpræstation, ligefrem skulle være “mislykket”.

Men det er selvfølgelig i den store sammenhæng mindre væsentligt, for ERIK BALLING er naturligvis en bog, der vil klæde ethvert hjem, og Christian Monggaard fortjener ros for, at han har gjort en god bog endnu bedre.

Men for Nordisk Film er det flovt, at man (endnu) ikke har benyttet jubilæumsåret til at udgive Ballings officielle debutfilm som soloinstruktør, “Vi der går køkkenvejen”, på DVD. Det er selvfølgelig glædeligt, at man på Nordisk Film + kan se filmen, der ved sin fremkomst blev betegnet som “et mirakel” af Harald Engberg i Politiken, og som har momenter, der foregriber serierne “Huset på Christianshavn” og “Matador.

Men det lugter også af, at Nordisk Film vil tvinge folk over på deres streaming-tjeneste i stedet for at give publikum muligheden for at selv at vælge. Det virker hyklerisk, at man bruger så mange ressourcer på at hylde manden, men ikke gider ofre penge på en DVD-udgivelse af hans mirakel “Vi der går køkkenvejen”. Det er den første af hans spillefilm (som solo-instruktør), der får premiere i Danmark, den blev godt modtaget af både presse og publikum, har en perlerække af tidens største skuespillere på rollelisten, og fik tilmed betydning for Ballings videre karriere, hvilket også fremgår af Christian Monggaards prægtige bog.

Men nu er der næsten et år til, at Balling kunne være blevet 101 år, så Nordisk Film kan heldigvis nå at redde æren. At vedblive med at ignorere denne fadæse er mildest talt uklædeligt.

(Michael Søby)